Učitelj
454 Уши ЋЕ Љ
који прете да удаве великомученицу — школу и великомученика учитеља.
Поред осталих узрока, који дејствују на појмове и држање оних, у непосредној близини школиној — који су позвани да јој добро чине, јесте и узрок наша српска — конзервативност или аљкавост и равнодушност према њој. Она подједнако успављује и кмета и учитеља и школски одбор и грађанство : Мука је то, биши Дрви, који ће бити са новачењем... с поправкама и реформама. Слађе је и не задаје главобоље — да остане све по старом... Па како иде нек иде.
Чини ми се, да се ми сви носимо једном и сувише варљивом _ надом — да ће тек неко после нас исправити криве стазе и уре дити боље рђава дела, која смо ми на двоје на троје, безвољно и безживотно, посвршавали, што ће рећи, да ће овај уобичајени, устајани поредак, изменити неко доцније, који буде у већој мо- | гућности од нас. “ пе У
На тај начин прогрес наших школа у већини је прилика устојан непомичан. ·
За ово зло, крив је врло много и сам учитељ. Разуме се, да
“је он много мање крив но сви остали фактори око њега. Ја знам | нових школа, које су грађани радосно поздравили, али улазак каквога млитавијег учитеља, дао је таквој школи сва обележја — старине, стагнације, назатка и рачуна.
Ја не знам, да ли би било срећнијега свечанијег дана по на-_ предак школе од онога, у који би бар већина учитеља — енергично почела радити на остварењу законских одредаба и школског идеала — без икакве бојазни за последице.
Па и најмање што... једну једину јоту... изменити у напредном правцу по корист школе — доста је, да се једноме учитељу и за толико рекне: хвала !
Због више годишњих поправака, ма и најситнијих, са збиром рада и напада већег броја пријатељских снага — учиниће невероватно користан преображај у животу школину, на славуи срећу њене лепше будућности. :
«(Наставиће се).