Učitelj

дописи 481

· Сада је ред, да Вам и своја лична опажања саопштим, шта се видело и нашло у и на школама. Пре свега ни једна школска зграда у мом делокругу није ни приближна модерној школи, па чак ни најновија школа у граду. Све су од реда смештене у неким типичним кућицама, које“су обично подигнуте на каквој каменитој главици, речном спруду, у потоку, поред путова украј гробља и цркава. Дакле ни једна нема своје баште ни свога дворишта нити је која обграђена. Све су у некој заједници с црквама – и да би се та заједница манифестовала што јаче, испод свију школа направљени су сутерени, где су се везивали коњи људи, који су долазили у цркву; у једном сутерену људском нашао сам 6 магараца сеоских, који су везани, а горе сеоски кме т продаје дућан-_ ске ствари, у другима крчме итд. Кад погледаш зграду за коју ти веле да је школа и пред коју си стигао, одмах се и нехотице наберу боре на чело, јер се видећи спољашњост, цени њена унутрашњост и спонтано оним борама падну на ум Ђурине речи: да овде најбеље сукно потамни и најздравије лице побледи.

Уђеш ли у школу, разуме се по себи мораш право с поља у исту, нема ходника, прво пада у очи учионица мала, ниска и тамна — мрачна. У највећем броју ти не би могао да се усправиш, све су са запремином од 31 кб. м. па до 90 кб. м. Узми дакле ову скалу од 31 до 90 па је подели на три димензије и добићеш јасну представу какве су и колике су учионице. Мрачне су пак за то, што, што све имају мале прозоре, по негде само по ! окно као на шталама за коње. Додај свима: хрђава врата, једнокрилне прозоре, нераван патос, кроз који се виде у сутерену „везани магарци“, неурађен таван, те када духне мало свежији ветрић изненади те својом својом свежином у средини учионице са затвореним вратима и прозорима. Још молим да многима одузмеш патос од дасака, па земљом да их премажем — односно замислиш, јер је то већ урађено, некима пак штукатор случајно изостао! Као што видиш познаваоцу школе мора пасти велика туга на срце као то ће му се одмах видети и иронија на лицу. Где у школама има станова ту су свагда бољи и удеснији него што су учионице, али велики број школа нема станова.

Да уђемо у „старичину“ унутрашњост и видимо шта ћемо унутра у школи наћи. Ево ту ћемо бити брзо готови: стереотипне клупе најпримитивније на броју од 0 до 9 комала, табле негде у облику квадрата а негде их нема никако, у некима сточић и по која столица, наравно не свуда и још овде онде по што шта без вредности. Ни