Učitelj
530 Мач ИТ БоЂ
дновременог читања и писања не одговара никако стању данашње науке.
Читање слике написаних речи веже се за сензорички, писање, представе покрете за писање, за моторички центар. Слике написаних речи су предмети за посматрање, који се морају тако дуго. давати. док не буду схваћени, који морају прећи праг разумевања, пре но што достигну праг употребе.
Најпре треба дати посматрања. Да би уштедели време за поновно написивање, ми напишемо реч на комаду хартије или картона, довољно крупно, да слика написане речи буде јасна целоме разреду за посматрање. Пошто нам живот даје речи написане разним начинима, ми узимамо за увод најједноставнији, али опет упоребљив облик, који нам је дат у великим астиквама, којима се пишу огласи. Две азбуке би почетак без потребе отежале. Осим тога ми узимамо овај начин да би избегли карактеристичну разлику међу написаним речима, јер се многе речи пишу великим словом.
Преимућство, за почетак овим писмом довољно је доказано. одличним радовима Рудолфа Лариша! затим искуствима добивеним у лондонским основним школама, а у новије време и бечким, и Сименсовој гимназији у Берлину.
Материјал наставе читања, њени предмети посматрања, јесу слике написаних речи, као што су за природне науке предмети из природе, или за очигледну наставу предмети и случајеви из дечје околине. Ми ћемо да се чувамо да не учинимо погрешку, коју су чинили многи методичари, да не побркамо материјал за читање са оним за очигледну наставу. Истина то ће често бити исти предмети, којих ће се имена узимати за наставу читања; али свакако је сасвим друга ствар, да ли у средишту наставе стоји сам предмет, представа (у—г наше теме речи). или слика написане речи (о—т). Дотле док је настава читања, а не средство за циљ, што доцније свакако може бити случај; док се њом тежи само учењу читања, дотле њен материјал сачињавају искључиво слике написаних речи. Ова нема никаква посла са садржином — значењем речи. Да објашњава, образује и допуњава садржину — то је задатак очигледне наставе. Настава читања претпоставља то као већ познато. Тиме је уједно обележен однос између наставе читања и очигледне наставе. Она је од очигледне наставе скроз, строго одвојена ди-
1 Кидоћ у. Гапзећ, Ошегтсће јп оглатеп(ајег Зећић Беч 1905.