Učitelj

588 УЧИТЕЉ

сан за све ученике. Једни од њих лепше и лакше уче рачун по сликама, други се при том користе слухом и пипањем.

Ми, учитељи, морамо, пре свега изазвати код деце свестрани интерес према цифрама, а затим им оставити слободу у избору пута, који води постављеном циљу.

Ритмичко рачунање може се олакшати помоћу бројева на следећи начин: подвученом броју даје се изолован положај:

пе 67 5 . 9101 12

Сваки број треба продужити само кратко време и никада неће "наступити замор. Једна од првих дужности учитеља народне школе јесте — побринути се о смени послова, бирајући за то згодан моменат. То је могуће само тада кад учитељ располаже са читавим низом занимања.

Ја се унапред одричем од предавања аритметике, основаног на ма како одређеном очигледном методу, па ма како он изгледао за углед. Дете воли разноврсност. Такву систему као што је система Грубеова, ја безусловно одричем. Она ми изгледа оваплоћена тежња пошто-пото достићи савршенство у рачуну. Теже је присилити дечју природу, него дубље потонути у област бесплодног механичког обучавања, како нам препоручује тај метод, расматрајући сваки број као удвојену појаву.

Цртање нам даје најбоље средство раширити круг дечјих за'нимања, и у толико му је важност већа што представља противност свима покушајима апстрактног и теоретског образовања, које иронише дечју природу.

Цртање се не јавља принудним занимањем; ту дечји рад не носи принудни карактер у чему се и састоји његова снага, која га преобраћа у волшебно средство у учитељевим рукама. Кад се друга средства покажу немоћна, цртање долази у помоћ, нарочито у случајевима, кад треба дати занимање живим и несташним ученицима. Готово у сваком детету постоји урођена склоност за цртањем, која се при паметном надзору развија и напредује. И ми одрасли поносимо се, кад умемо да скицирамо неколико цртица, које треба да значе ово или оно; у толико ће нам бити разумљивија радост деце, којима је пошло за руком да на хартији нацртају овај или онај њима познати предмет. Такви опити нам служе као средство за оцену дечје способности за цртање.