Učitelj

МБТОДИКА 541 Типска слика мора увек да буде изложена поред оне области на карти, уз коју се предаје, увршћена управо место карата и напослетку помоћу маште замишљено настављена, тако да поједина слика изгледо као пресек велике области.

У једном сандуку песка, који је дугачак 2. т. а широк 15 т., који увек стоји на столу у углу учионице, могу се представити планински ланци, висоравни, купаста брда, шиљци, уздужне и попречне долине, речни ток и језера плавом пантљиком или плавом хартијом, железничка линија црвеним концем. Могу се у песку нацртати и пластичке слике типских објеката као клисуре, превоји, острва, полуострва. Слика ли дечја машта лако-малене ерозивне долине, водопаде, серпентинске и наносне области, које одговарају великим, онда учитељ може у своме описивању рачунати на аперцептивне представе у дечјем духу; без овога иде и најлепше приповедање преко дечјих глава, па ако она и привидно пазе и заносно «слушају. 3 И профилни цртежи доприносе јасности у промени земљиних облика. Они утврђују знање о земљином облику. Равнице, висоравни, планински ланци и групе планина показују се у профилу у својим оштрим противностима јасно и разговетно.

Укупни одговор на треће питање гласио би:

1. За разумевање карте потребно је познавање знакева на карти подвојено и у њиховој вези, и читањем карте треба ученици да се оподобе, да репродукују живе представе које су везане са знацима на карти. |

2. Спајањем оних на основу очигледности зацобивених пред«става са фиксираним, уобичајеним картографским знацима бива у познавању домовине помоћу знакова на земљи, представљањем на песку, обележавањем на рељефу, поређењем рељефа са рељефном картом, стварне области са одговарајућим деловима карте, идеалним и стварним путовањем по истој.

3. За оживљавање и разјашњавање карте служе подсећања на односне природне слике из домовине, представљања у песку типских облика земљиних, који се у домовини не находе, типске слике, лрофилски цртежи и камене и продуктне збирке.

Е

4. Како се карта употребљује у настави >

Није довољно само увођење у разумевање карте; за добивену увиђавност мора да наступе вежбе да би задобивена подоб-