Učitelj

5492 У НИ ТОК ЈЕ

ност постала вештина. Ученик има да се уживи у карти, а то ће бити тек правом и многоструком употребом у настави и решавањем задатака.

Карта је А. и О. земљописне наставе; остала очигледна средства служе само за допуну, објашњење и описивање карте. У томе су сви сложни; али се мишљења разилазе кад се хоће да говори о. вредности и употреби зидних карата и атласа.

Једни полазе у настави од зидне карте, други од атласа и: трећи од нацртане слике.

Ако је реч о великим локалитетима и земљописним објектима, који се далеко виде и које сви ученици могу добро опазити на зидној карти, онда зидна карта чини полазну тачку наставну. Велику, разговетну карту виде у исто време сви ученици. Сви уче-. ници гледају у исто време на једну и исту слику; при оштријој дисциплини и под поузданим вођењем учитељевим оријентирају се“ на једанпут сви ученици на дотичну област брзо и поуздано и заједнички траже поједине ствари на истој. У почетку они и не налазе“ на својој карти као што треба. На заједничком пољу посматрања учитељ је у већој могућности да предводи изналажење појединих објеката неког краја и да припреми за темељно тражење у атласу. Положај, границе, облик земљишта и главне реке јесу на зилној карти свима ученицима јасно уочљиве.

После овог претходног оријентирања може сваки ученик у циљу прегледа и увођења у целокупну област да изведе даља путовања за изналажење на својим картама у атласу. То је нарочито. за препоруку кад се разрешавају бројеви висова, кад се уче имена и друге ствари, које се у даљини на зидној карти не могу наћи ни прочитати. Главни задатак земљописне наставе јесте и остаје, да се: ученици у својим атласима одомаће, да науче овај да употребљују за своја путовања ради изналажења. За утврђивање за извођење постављених задатака, за употребу у доцнијем, животу при дневним случајевима и путовањима ради зараде. Атлас на тај начин добија значај читанке.

Кад би се искључиво употребљавала зидна карта, онда би ученик ишао као мало дете, истраживање ствари чинио би тада већином учитељ; при чешћој употреби, пак, атлаза ученичка саморадња би се више неговала. Ученик много мора сам да тражи, чини то радо и радује се својим проналасцима, појачава се интерес, наставно градиво се боље утврђује. Што год може ученик сам из-