Učitelj

796 УЧИТЕЉ

појава и нових тековина у науци овога, тако важнога, предмета у основној школи, — наш, колега, г. Којић дао нам је ове две рачунице, које ће бити од драгоцене користи свему учитељству, а нарочито нашим млађим, још неискусним и невичним, друговима наставницима и наставницама.

Ослањајући се у свему на здрав и солидни, управо класични темељ рачунске наставе у нашој основној школи, који је засновао наш најнапреднији методичар, Стева Д. Поповић, копирајући у свему тога свога учитеља и користећи се радовима осталих наших и страних методичара и прикупљајући поред тога и своје дугогодишње искуство, стечено непосредном применом и личним експериментисањем свега што са појављивало у методици овога предмета, — дао нам је г. Којић књиге, које ће многима од нас необично. много припомоћи у извођењу, правилном примењивању и побољшању рачунске наставе, као и у самоме раду и успеху овога, по готову најтежега, али и најважнијега дидактичкога предмета. Господин Којић, уложио је нарочити рад и труд на постављању и по-

бољшању правилнога темеља рачунске наставе. Његов > рачунице,

поред осталога, показују најбоље његов успех у томе тешкоме подузећу; и у колико је више морао да уложи напорнога труда, у толико више мора осетити оно морално задовољство, које долази од тога, што га ове рачунице потпуно издвајају од осталих обичних писаца дечијих књига и уџбеника — а нарочито од писаца шпекуланата и трговаца — и стављају у ред озбиљних и савесних наших учитеља писаца. Зато је и наше поштовање много веће и истинско према староме колеги.

За последњих неколико година наша се је уџбеничка књижевност проширила знатно појавом многих уџбеника за децу, а нарочито из наставе овога предмета. Али одмах и без икаквога устезања, можемо утврдити факт да су рачунице г. Којића од бољих боље а од свих до сада најбоље. Да бисмо оправдали разлоге за овакво тврђење, требало би критички пропратити сав материјал обрађен у обема рачуницама. Но поред тога, што за то овде немамо места, налазимо да то није толико ни потребно, и да ће бити довољно указати само на принципе, по којима је прикупљена, распоређена и разрађена грађа, унета у ове две рачунице.

Избегавајући у свима својим радовима онај убитачни механизам, који је све до Стеве Д. Поповића — а каткад и гдегде и после појаве његових радова, — постојао у тој настави, и борећи се најенергичније противу њега, госп. Којић је успео да целокупним материјалом, који је унео у ове две рачунице, поведе учитеље путем рационалнијега обрађивања рачунскога градива и материјала. У томе погледу он је потпуно акцептирао методичке погледе свога учитеља, пок. Ст. Поповића, за кога један од наших особито агилних и признатих професора методике, г. Јова Ђ. Јовановић, вели: „Највећи и најзначајнији преображај рачунске наставе изведен је у нашој основној школи трудом и радом нашег првог методичара.