Učitelj

810 5 УЧИТЕЉ

на њ у свима разредима, кадгод је потребно за разумевање, нарочито пак у млађим разредима. Од треће школске године књижевни је језик једини наставни језик.

У првој школској години неговање језика је главна тачка наставничкога рада. Настави у читању и писању претходи образовање јасних представа о стварима и правилно схватање и понављање садржине говора. ~

Увођење у писмене облике и вежбање у њима у првој школској години почива на многостручним вежбањима ока и руке. Тек кад се ученик унеколико извежбао у посматрању и схватању као и у понављању облика помоћу цртања, почеће се са правом наставом у писању; ово по правилу неће бити могућно пре друге половине летњега полгођа у !. разреду. Прва настава у писању задржава се довољно на основима; неуспех ове наставе није у квантитету обрађенога градива него у квалитету постигнутога рада, а особито у првој школској години.

При говорењу, читању, рецитовању, као иу свој усменој настави, у свима разредима, треба пазити на природан, јасан и чист изговор и правилан нагласак. Ученике треба непрестано упућивати да у вези понављају обрађено наставно градиво.

У учењу језика главна је ствар како многострука учења и писмена промена говорних облика на примерима за углед, тако и чланци за вежбање у вези.

При свакодневном вежбању, које мора бити свесно циља, и непрестаном повећавању захтева треба пазити поред брижљивог и чистог извођења и на коректно писмено изражавање. Ученике треба упутити да се што је могућно самосталније изражавају и да своја посматрања, доживљаје и искуства из дневнога живота облаче усмено _ и писмено у погодан облик; у вишим разредима треба нарочито неговати писање писама. При писменим вебжањима треба избегавати просто, бесмислено прописивање. с

Брижљиво прегледање ученикових писмених радова и разговор о исправкама пред разредом, уз систематичну употребу добивених резултата, чине битне погодбе за трајан успех.

У овом се предмету предвиђа као градиво: -

[. разред. а) Вежбање у посматрању и говору. Посматрање, именовање и разговор о предметима из учионице, куће и околине, који су деци или познати или им се могу показати у стварности или у добрим сликама. Навођење њихових радњи, њихових особина и њихове врсте.