Učitelj

1080 - УЧИТЕЉ

Кад су оба наведена мишљења прочитања г. Љ. Ковачевић је изјавио да ће он доцније поднети и своје одвојено мишљење и поднео га, а оно гласи:

Државном Савету

У предлогу закона о наставницима народних школа и њиховим платама, по мишљењу потписаног, требало би учинити ове измене:

1. Код чл. 2. требало би оставити да редован учитељ може бити и онај, који је свршио философски факултет, с тим да није дужан полагати практични учитељски испит.

Ово је било у чл. 29. закона од 1907. па је по свој прилици нехотично изостављено у предложеном члану.

9. Из чл. 6. требало би изоставити речи: „или су на основи закона упућени на какав други рад,“ као излишне, а и да би се избегле могуће злоупотребе на штету наставе.

3. у чл. 8. требало би рећи „по решењу Министарског Савета“ заменити са речима „по саслушању Просветног Савета, а у другој линији последњу реченицу треба јасније исказати ; или, место тога, могу добити нарочити додатак од 600—1200 динара тодишње. |

4. Чланом 9. даје се могућност ванредним учитељима и учи"тељицама и редовним приправницима и приправницама да стеку квалификације за редовне наставнике, односно ванредне наставнике "тиме, што им се даје право, „да походе редовна предавања у учитељској школи и у њој полажу учитељски испит.“ Пошто су ови наставници свршили најмање какву средњу школу, није потребно да свршују редовно учитељску школу, у којој учење траје 4, године, и с тога би довољно било, да ови наставници слушају извесне предмете, које одреди професорски савет учитељске школе, према томе, да ли су наставници свршили Богословију, гимназију или Вишу Женску Школу.

Зато у чл. 9. треба рећи „редовна предавања“ заменити речи „одређена предавања.“

Осим тога треба јасно казати, да ће ова предавања поменути наставници о своме трошку слушати, ако се не мисли да задржавају плату и учитељски положај. -

5. Пошто се за редовне учитељице траже исте квалификације као и за редовне учитеље, и раде исти посао, као и учитељи, право је и у плати да се изједначе. С тога у чл. 11., 12. и 13. треба