Učitelj

192 Учитељ

тога долази на тако осорно. одбијање Цинерова истицања циља, и то у толико влше, кад резултати експерименталне психологије, на коју се писац при излагању наслањао, нису сасвим тачни, као што обично мисле присталице њене.. Поред свих противничких гласова ми се без поговора чврсто држимо вредности истицања циља хоји води у сред ствари, који доводи старе представе у покретљивост, одржава везу између старог и новог градива, изазива духовну глад и у ново градиво преноси душевно расположење које му одговара. Наши ученици не смеју остати у неизвесности о томе шта се на наставном часу ради. Управо из обзира према образовању воље, коју Вунтове присталице стављају у средишну тачку сваке наставне радње, захтевамо ми истицање циља. · :

Свака методска јединица, дакле, треба да почне главним циљем. Искуство показује да се овај циљ ретко кад постигне за један час. Треба ли га у почетку рада наредног часа опет истаћиг Очевидно је. да више не изазива последице као први пут. Рад је пошао. корак напред и разуме се, захтева и нарочити циљ. То су часовни циљеви, делови циља или подциљеви, који су, као што је речено, подређени главном циљу.

При расправљању питања о истицању циља полаже се на два момента. Сваки наставни циљ може постати пред педагошком критиком само онда, ако води рачуна о двама захтевима. У сваком циљу мора бити 1. психолошки и 2. етички моменат. 3 |

" Циљ се може истаћи у почетку аперцепције и у почетку апстракције. При обрађивању библијске историје од нарочите је важности циљ, који се поставља у почетку процеса апстракције. Он се битно разликује од циља, који се истиче у почетку процеса операције, јер се њиме започиње једна сасвим нова наставна радљивост. Наставни рад, којиљаочиње циљем апстракције има да открије из приповетке више морално — религијске језгро. Циљеви процеса аперцепције јесу сшварни циљеви, док циљеви процеса апстракције, који су управљени на особености предмета, најбоље се могу назвати предмешни циљеви. Главни циљ, подциљ и часовни циљ, часовни и предметни циљ и ко ће их још наређати нису ли врло заплетене ствари чујемо да се говори. Али, изгледа само да је ствар врло компликована, у ствари је врло проста.

7