Učitelj

Методика 193

Прегледајмо једну методску јединицу да бисмо речено још боље расветлили. Узмимо „Мојсијево позивање“. Главни ЦИЉ гласи: Како је Бог позвао Мојсија да спасе своју браћу. Поједини делови циља процеса аперцепције гласе: 1. Како је Мојсије позван за народног вођа. 2. Како се Мојсије одупирао. 3. Како је Мојсије после тога ишао да извоши Божије наређење. Циљеви апстракције у овој јединици, код које је могућно извести различне религијско-етичке мисли, гласе: 1. Како се показао Господ према Израиљцима и према Мојсијуг Резултат разматрања био би: Бог је милостив, стрпељив ји добар. То се забележи у изреци: „Милосрдан и милостив је Господ, дуго трпи и'велике је милости.“ (Пс. 145, 8) 2. Шта су понекад раније Израиљци мислили, кад им помоћ Божја за толико време изостадег Одговор: „Гле, не дрема и не спава чувар Израиљев.“ (Пс. 121, 4) 3. Како исказује Господ да је прави помагач 2 Разматрање се обухвати у изреци: „Не бој се, ја сам с тобом...“ (Пе: 41, 10) 4. Од куда Мојсије добија снагу за своју тешку дужност Обухватање: „Господња сила у слабости се показује.“ (2 Кор. 12, 29.) 5. По чему видимо да се Господња сила показала у Мојсију» Мојсије мисли: „Господ је крепост моја и штит мој; у њега се узда срце моје и он ми помаже“. (Пе. 28, 7.) И „Господ је видело моје и стање моје; кога да се бојим>“ (Пе 27.713 Ба - ;

Ми не мислимо да се свих пет наведених циљева за апстракцију морају и истаћи. То би можда био шаблонски рад. Како ће се истаћи циљ за апстракшију одлучује се по свести ученичкој и по педагошкој вредности коју учитељ придаје асоцијацији. _ 5 Кад се тако према истакнутим циљевима ради у свима разредима, онда ученик мало по мало уђе у план рада, упозна се са задовољством како сваки наставни корак поведе и њега напред, и тако му расте поуздање и самоповерење, које му тада подстиче тежњу ка вишим циљевима. Истицање циља онда није „мода“ већ целисходан рад за образовање јаке воље. И у религијској настави ради се, дакле, на свима ступњевима по истакнутим циљевима. >

Пита се сада даље, какви се захтеви постављају с погледом на спољни облик циља и каквих се грешака при том треба клонути. Да облик не може бити на свима ступњевима.

Учитељ 3