Učitelj

Методика 195

градиву из старијег круга мисли изазивају се онда увођењем, које се надовезује на истакнути циљ. А у томе пак ми смо нашли главни захтев: психолошки моменат. Ако је ранија настава била правилна, онда није пропустила да деца осете како_ је сиротом Јосифу било тешко на путу за Мисир. Морао је „оставити оца који га је онолико волео; трчао је по врелом теску поред камила, брзо се уморио и малаксао, плакао и јадиковао и погледао ка своме доброме оцу, кога можда неће више никада видети. је ли настава такво расположење произвела, онда ће деца новим циљем опет доћи у оно стање, које је пратило продају и даље својим учешћем моћи искусити како му је било у Мисиру. Овај недостатак у кругу мисли треба испунити циљем објављивања новога. Деца после захтевају наставак приче. То је оно душевно стање, које при учењу новога иступања наклоност која саосећа, која тежи и буди душу. Тај моменат, то је етички моменат, који се захтева за истицање. циља.

Али, одговара ли сад наш циљ и спољашњем облику по. "погодбама, које мора испунити С погледом на говор, циљ мора „бити прост. Он.мора по говору одговарати снази и развијености „разреда. За ниже разреде, дакле, циљ никако не сме садржа- вати изразе или тешке реченичне облике, који су ученицима

„тог разреда неразумљиви. Дугачку речницу и кад нема непо-

знатих и тежих речи млађи ученици не могу схватити и упамтити. Да ли је циљ у овом погледу исправан може се најпо'узданије по томе знати, ако га деца одмах, без запињања понове. Као рђаву навику можемо означити кад се понека говорна тешкоћа у циљу мора савлађивати чешћим понављањем постављеног циља. За избегавање је облик: слушаћемо данас итд, што се врло често може чути у предавањима. Место тога боље је: причаћу вам данас итд. Питањем: о чему ћу вам причати> дозна учитељ, да ли је циљ схваћен. Даље да скренемо пажњу, да се у нижим разредима извесни реченични облици , морају ' избегавати ако се хоће да је циљ прости разумљив циљ не. буди тежњу, пажњу на ново, једном речи не ствара интерес. Да се интерес пробуди, само онда може се очекивати, ако циљ садржи у исто време и стварну садржину. Циљ не сме бити: продужићемо данас причу о Јосифу, он не преноси децу у си"руацију, чију слику треба допунити новим градивом, за њега „се не може рећи да изазива успешно покретање мисли, он не . + 3%