Učitelj

Просветни преглед 219

издали су Уредбу о регулисању школ. надзорника, који имају да се лиферују из учитељског кадра са положеним испитом. Та је Уредба штампана у албанском листу „Киубпф“ који излази у Риму и која је преведена и на талијански језик.

Само ми у Југославији питање о школским надзорницима. нисмо решили нити ћемо га решити. Данашњи школски надзорници у |угославији чисто су политички људи и та се места резервишу за њих. Наравно да је то једна огромна штета за школу јер њој не требају политички људи већ радници и није никакво чудо што ми на просветном пољу не чинимо никакве:

напретке и нећемо их скоро чинити... + Р. М. Ст.

НЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

А) ДОМАЋИХ КЊИГА И ЛИСТОВА

Религија и школа од Милоша Б. Јанковића. Библиотека „Будућност“ св. 15. 1920.-8-37 стр. Цена 250 дин.

Социјализам не васпитава у религиозном духу своје чланове и кад би се узело у обзир, да ли ће социјалиста припадати — рецимо, којој хришћанској вероисповести, могло би се | доћи до закључка, да неће ни једној, пошто црквено учење и основи социјализма стоје у супротности.

Најбитније учење у хришћанству одриче права на радости живота, у вези са телесном природом човечјом. Треба би-– чевати ову природу; потребно је свести цео живот на то, да он буде средство за постигнуће вечног спасења. Хришћанин се односи према земаљском животу песимистички, док социјалиста — оптимистички. У опште, социјалиста не може бити хришћанин, пошто под утицајем савремене науке он боље позпаје човечју природу, него што су је знали ранији хришћани.

По учењу једног социјалистичког философа (Диогена), свесно усвајање социјализма води човека атеизму. И г. ј. је атеиста и истиче материјалистичко схватање света. Његова антипатија према религији и цркви, последица је његовог социјализма..

За овај његов рад врло је чудновато, што није довољно јасно оценио „чудноват роман јеврејске расе“ или оне „старудије из талмуда, које заслужују снисходљив осмејак“. како каже.