Učitelj

Књижевни преглед : _ 231

душевне појаве код детета у материној утроби, већ им даје значај импулсивних покрета. Тако и остали закључци Прајерови и Кусмаулови су доста црни, док Амент поставља више оптимистичке погледе. |

_У даљем дискутовању психичких и физичко- физиолошких проблема, у новорођенчета, Амент се врло добро служи, поред испитивања поменутим научника, још подацима из дела Кронера, Фирорда, Флексига и др. Почињући са испитивањем разноликих покрета, код новорођенчета, истиче — као и Прајер да је сисање најсилније. Виши инстикти су „зачеци духовне делатности човека и потребе, да се испитује и свему подражава и уједно, да се живи у друштву себи сличних“ (25). Сви се они налазе код детета и са некима нас: Амент упознаје.

" Мимика, гестикулација, а донекле инигонација, то су прве појаве, које су испитиване код деце, почевши још од Дарвина и Пидерта. Не тако давно Уфенхајмер је сазнао за једну дечју болест, по изразу дечјег лица. „Из овога се факта може закључити, да је упознавање са мимиком у опште, а са дечјом на посе, у садашње доба врло важно за лекаре; не мање је оно важно и за васпитача“ (27). Ту се излажу појаве, које састављају суштину мимике, по испитивањима Дарвина и Пидерта и њихове теорије стапа уједно, пошто они „један другог допуњавају“ (29). Излагања појава код мимике и гестикула ције праћена су фотографским снимцима (пажња, јогунство, кад се једе шећер, кад се сиса лимун, кад се проба алоа, осмејак,. плач, стидљивост) и врло јасно описује те појаве. Немогуће је у кратком реферату ПИТИ све појаве и закључко, ми ћемо само неке навести.

„Девојчице плачу више од мушкараца: Одрасли, а особито мушкарци су склони да сматрају ово као слабост. Мерутам мушкарци владају собом и плачу само у ретким случајевима“ (37). За пољубац 18078 да није „ништа друго, као покрет, до подражавање сисању“ (40). За поклон, да је то, „остатак клањања, које можемо посматрати код источних и дивљих племена (41),“

После неколико а од ровена код детета наступа „моменат примања опажаја“, који је „виши ступањ развића пред појавом самосазнања (45), Ту долази по посматрањима Сигисмунда и Прајера укус и развијање идиосинкразије (од-