Učitelj
Методика > 47
Овај смер може се постићи само тада кад организација научнога градива и учење буду одговарали основном психо-дидактичком начелу. А то начело тражи да сваку нову представу или слику, коју ученик при учењу добија, мора он и да искаже, у овом или оном облику: у облику речи, цртежа, скулптуре, итд, итд. Ево шта каже Лај,' један -ед-истакнутих представника „гксперименталне педагогике:
1. „Моторни елеменат улази у састав свих осећаја и представа које нам дају наши чулни органи. Утисак чини собом „сједињење разноврсних сенсорних и моторних елемената. Васпитањем се мора управљати кретање органа за осећаје тако, да буду не само сенсорна осећања јасна, одређена и жива, него и моторна, и да се примају у правилном поретку, и да се правилно комбинују.“
2. „Сваки осећај и свака представа увеличава једнократну „енергију, изазива покрете у унутрашњим органима, прелази, најзад, у спољашњи покрет и побуђује већу или мању радњу. «Осећање и покрет, или представа и покрет чине једну физиолошку целину, те се васпитање и образовање морају њима обраћати као нераздвојној целини, и користити се њима на начин који им одговара. После утиска и пријема мора доћи слика у облику цртежа, скултуре, драмске гтестикулације, говора, музике, (основни психолошко- дидактички процес)“
3. „Сви нови утисци и опажања и представе, добивени учењем, морају прећи у активност, у представљање. Ако наставник, или, што је још горе, ако сва организација учења у школи не поклања доста пажње том основном психолошкодидактичном процесу, онда умно развиће ученика остаје кроз цео његов живот непотпуно. Ако систем учења довољно не унапређује представљање у његовим разним облицима и начинима, онда се тиме угушује једна од страна тог основног психолошко-дидактичног процеса; и у таквом случају инстиктивни отпор учеников показује се спасоносан.“
Према томе, преко је потребно довести у хармоничну складност формално представљање и предметно учење, које се у данашњим основним школама невероватно све више грана.
Као што је горе казано, облик акције и представљања у
Лај, „Експериментална дидактика“.