Učitelj
у
Савремено гледиште из учење матерњег језика 19
Никола Соколов. |
Савремено гледиште На учење матерњег језина У основ. школама
— Наставак —
IV
Најближи смер изражајних стилистичких вежбања у основној школи у томе је, да се ученик научи самостално употребљавати речи и реченице ради изражаја својих личних преживљивања и сопствених мисли. Отуда ученик мора прво, стећи извесну готовину речи, обрта, и научити да од њих бира оне који најтачније и најодређеније изражавају његове мисли и осећања, друго он мора стећи навику и окретности у правилном састављању реченица и њиховом међусобном разноврсном. слагању. Које су то психичке погодбе под којима се то најлакше постиже2 |
Пеихологија учи да су прве представе које постају у детињој свести — предметне представе. Слажући се из низа. посебних представа, — чулом вида, слуха, пипања и др. — оне се поступно асоцирају са речима које се при том изговарају и означавају њихову садржину. Између њих се ствара веза тесна толико да они чине једну психолошко-физиолошку целину, тако да појава једнога у свести неизбежно изазива собом појаву другога. Овај основан психолошки процес, из кога та свеза постаје, |. најпре предмет па после реч — даје права да се разгледа предметко представљање као надражај, а говорно као реакција, и прву узети као побуду за појаву других. И реч тек тада постаје потпуна својина човекова кад уђе у тесну непосредну везу са предметном представом која му одговара. Ваља напоменути да од те“ везе зависи и предметна представа; она добија символ, знак, и постаје угоднији за умне операције сваке врсте. |
Прајер је посматрао како је његов синчић први пут самостално и сасвим правилно. употребио реч. „Утисак звука од речи „вруће“, — вели Прајер, — врло често је погађао слух мога сина, и при том свакад у вези са представом о великој топлоти. Дете је неко време тепало ту реч, али без смисла и често у изопаченом смислу. „Очевидно је да се још није учврстила потпуна веза између речи „вруће“ и осећаја