Učitelj

264 Учитељ

Никола Соколов.

(авремено гледиште на учење матерњег језика | основ. шнолана.

— Наставак —

Ако се данас признаје да учење правописа по посебним: фразама, независном једна од друге, не одговара смеру, онда. у каквом је тек степену ненормално навикавати ученика да своје мисли и посматрања излаже у таквоме градиву.

Замислите себи ученикову психику у тренутку кад му наставник зада низ субстантива, адјектива и глагола и нареди да из њих састави реченицу; а шта треба да каже, шта мора да изнесе, он не зна. Не остаје му друго, разуме се, него да просто насумце стави једну реч поред друге, — неће ли се добити, тојест, он ће урадити супротно природноме реду: прво мисао па после реч. Да је то туђа и неразумљива светлост у којој му се представљају ствари које он у неколико познаје и

воли — казује оно што он мили. Или, например, овакво вежбање: ученику се покаже слика „Пас спава“, и питају та: шта је тог — шта ради 2 Дете одговара да то спава пас. Даље ако

ученик живо замисли ту малу слику, ако он воли животиње, ов ће, разуме се, пожелети да каже и што друго о псу (например, како се с њиме играо). Али место тога показују му већ нешто друго, например сличицу са тицом у лету, и траже сад да каже: тица лети. Мени се чини да оваква вежбања се не могу узети као педагошки правилна. она уче ономе што ученик већ уме да чини — да говори у реченицама, — и уче га не водећи рачуна O пеихологији детета.

· Вахгеву да се ради развијања детињега говора узимљу кратке ствари одговарају усмена и писмена препричавања омањих причица. Ако садржина њихова одговара стварним представама учениковим, онда је у начелу, тешко приговорити таквом стилском вежбању. Сви облици језика усвајају се путем угледања и аналогије, па, свакако ученицима се морају давати обрасци за углед и приморавати их да их истоветују. Само, угледање мора бити свесно. При свем том то препричавање се не може узети као најбољи начин састављања, па ма то било и на првоме ступњу, како се то већ уобичајило. Неколике писаца методике школских састава и признају то у примени.