Učitelj

ПРИЛОГ „УЧИТЕЉУ“ НАРОДНО ПРОСВЕЋИВАЊЕ У ШУМАДИЈСКОЈ ПРОСВЕТНОЈ ОБЛАСТЕ

ва 1921/22 шк. годину

— Наставак —

Па и ти и такви учитељи, ипак, преко својих ученика вршили су препорођај: Школа добија све већи значај у народу, а завидан и пун поштовања учитељски позив утиче, да сетом позиву одају синови најугледнијих породица. Њихова спрема бива све јача, стручнија, јер је добијају у стручној школи Учитељској; њихова се материјална страна побољшава, те је њихов рад све разгранатији и све успешнији. |

Са већом просвећеношћу долазе и нове идеје. И учитељ постаје представник и апостол тих нових идеја: вођа народних маса ка препорођају, ка ослобођењу од апсолутизма. Настаје веминовни сукоб супротних идеја. У том сукобу школа и народни учитељ постају главни нишан на који су управљени насртаји представника застарелих идеја, али они и ако малобројнији, не подлежу у тој борби, већ бивају гоњени и угушивани. Промењене економске прилике за живот знатно помажу упропашћавању учитељског кадра; његова плата постаје недовољна за опстанак његов и његове породице; он пада у беду, а та беда и сиротиња доноси му презирање. ; ;

Реакција деведесетих година и те измењене и погоршане економске прилике за живот збацују народног учитеља са оне олимписке висине у слојеве плепса, сиромашног, презреног и гоњеног као дивље звере. Па, ипак, народни учитељ и тако декласиран, тако сиромашан и преврен, врши и даље своју културну мисију кроз народне школе и спрема покољења пружајући им јаче знање, надахњујући их новим идејама и идеалима, _ све већом љубављу ка истини и правди, љубављу за слободу Отаџбине и нације, дочекује најзад дан остварења тих идеја и идеала, доживљује не само проширење границе своје Отаџбине, већ и слободну и уједињену нацију у једну државу.

И за остварење овога великог националног идеала, у коме је народни учитељ имао један велики удео не само напајајући низове покољења одушевљењем и готовошћу да се жртвују за остварење тога идеала, већ је и сам приносио свој живот у тешким седмогодишњим борбама за постигнуће тога идеала, дошло је признање одмах после свршеног рата. Још док је Отаџбина сва окрвављена била, у рушевинама, огњишта растурених и ропаљених, богатства и имовине разграбљених, надлежни су у име захвалнога народа као признање за та велика дела народнога учитеља и за његове принете жртве, дотле сиромашног, декласираног и презреног народног учитеља, узвисили у ред осталих интелектуалаца дајући му таква и толика материјална средства, која потпуно обезбеђују опстанак његов

Учитељ 6