Učitelj

18

и његове породице, и дајући му могућности, да сав свој ум, сву своју вољу и енергију, све знање и спрему своју посвети искључиво своме великом позиву и извођењу послова, који га у јавном животу очекују.

Нема више бедног учитељског стања. Уклоњен је један од често потрзаних узрока неуспеху народне школе у просвећивању широких народних слојева. На наставницима је, да савесношћу, преданошћу и развијеном свешћу о великим њиховим задацима оправдају поверење надлежних, и својим успехом у раду одуже се народном признању, учињеном у часу његовог најтежег искушења. На њима је, да се опет нађу на оној олимпиској висини, на коју их је цосадило поштовање и уважење народно.

Али, господо, да ли је могућно данашњим народиим учитељима-цама да изврше ту велику мисију апостола народног препорођаја, кад су све огтале погодбе, сем њиховог поправ_љенног материјалнога стања, остале исте Не исте, него неповољније од предратних 2

јер, не треба заборавити истину да један народ вреди онолико колико му вреди школа, а школа колико учитељ. Jчитељ вреди онолико колико вреди учитељ школа.

Да ли ми имамо онолико учитељских школа колико стварно захтевају потребе народне» — Одговор је негативан.

Да ли учитељске школе, и оволико колико их имамс, сводим наставним програмом и својим наставничким кадром одговарају своме постављеном задатку 2 — Одговор није афирмативан за све учитељске школе.

Како могу онда такве учитељске школе давати нам спремне учитеље за оне велике задатке, који га чекају у животу, за највишу и најплеменитију улогу, да просвети мале и скромне, да од њих створи срећне грађане,г

Прва реформа која је најпреча, као што видите, има да отпочне са извором, одакле има да се добије спреман учитељски кадар у оном броју, који је потребан; има да отпочне са установом, којој је тај задатак додељен.

Потребно је на првом месту отворити у свакој области, ако не у сваком округу, по једну или две учитељ. школе са интернатским уређењем.

Данашњи педагошки течајеви са оваквим системом наставе и стручне спреме повећаће само број народних учитеља, али га квалитативно неће појачати; напротив, ослабиће га, и на штету по будућност самих таквих учитеља са тих „курсева“ и, што је горе, на штету задатка народне школе. Са даљим покушајима у том правцу треба престати, јер је већ велики број оних народних учитеља са скраћених течајева. Све њих треба заменити отварањем учитељ. школа, јединих кадрих да нам спреме добре учитеље, спремне за свој професионални рад