Učitelj

2:

Не одричем тачност ових ваших трђења. И сам да сам. завршио последњи поглед рада и успеха у народним школама, „дао бих исту такву оцену. .

Али кад се постави питање о трајној и стварној користи коју даје данашња четвороразредна осн. школа за будући живот њених васпитника с којом се завршава њихово школовање, онда ћете се и ви једнодушно са мном сложити, да оно успешно задобијено знање није трајна својина дечија кроз читав њихов сживот, Оно је кратког века, тренутно и поврх свега још и недовољно за живот. Неколико година ван школе за плугом и стоком, па је отишло у заборав све то стечено знањеи упропашћена сва та тековина, напорима дата и стечена кроз четворогодишње школовање. -

Па какве онда користи од таквог школовања и такве наставе Никаква.

Ко је крив таквом некорисном расипању снаге и ума2 Учитељ не, његова настава не, већ сам систем школовања у ас — систем четворогодишњег школовања у народној, основној школи.

Четворогодишње школовање у основној школи не може „да да ни трајну писменост, ни трајно знање потребно за живот.

Задатак четвороразредне основ школе био је, биће и остаће да да основе, елементе, писмености, на којима има да се стиче. писменост у ширем смислу, знање и просвећеност. "Она ништа више не може да да и не треба да да. Ко тражи од ње више, тражи немогуће. |

Ето, у том једино правилно постављеном задатку и циљу четвороразредне народне школе лежи свеколика мудрост за добру организацију наших народних школа. Сва тесриска излатања о реформи наставе у народним школама без вредности су, ако се од тако постављеног задатка народне школе не пође, народне школе, која има да да писменост у правом смислу те речи широким народним слојевима и знања према стварним потребама њиховог живота, знања на којима ће се продужити. њихово просвећивање и култура. "

Без вишег четвороразредног течаја у народној школи: нема праве писмености, ни знања према потребима живота, ви просвећивања широких народних слојева; без њега проценат неписмених остаће и даље као и данас што је.

Стога је прва државна и народна потреба да у сваком "селу буде осморазредна народна школа обавезна за сву сеоску "децу до 15—16 године закључно. Настава у том вишем течају да траје четири године као у нижем, и то од 1. октобра 1. априла, Програм и план наставе да одговара стварним потребама сеоске популације: за мушке, пољопривреда у свима "њеним гранама, за женске, потреба куће, домаћице и добре „мајке: „Дајте ми добре матере, па да препородим свет“,