Učitelj

26

Продужне, више, пољопривредне, домаћичке и приватне i OCH. п коле,

Колико је неутешна појава што у Шумадиској Области у овој школи. годиви није било ниједне продужне, више (сем у Лапову), домаћичке школе, толико је не само утешно, већ права срећа по нацију и по државу, што у њој није било ниједне туђунске приватне и конфесионалне школе. Тој великој и срећној околности што је Сррија из 1912. год. имала јединствену народну школу у којој је њен подмладак васпитаван у истом духу, напајан истим идеалима и истом љубављу према слободи, О гаџбини, својој нацији; што су у њој радили народни учетељи школовани у тржавној учит. школи, исто тако васпитавани у истом духу, напајани истим идеалима и љубављу, има да се припише она беспримерна готовост да се поднесу онакве и онолике жртве за данашњу слободу и уједињење свих Срба, Хрвата и Словенаца.

У данашњој великој и ујединењој Отаџбини ван граница од 1912. године стање у погледу јединствене народне школе и учитељ. кадра није као у Србији из 1912. год. И на југу и на северу сва се омладина не васпитава у истом духу, не напаја истим идеалима и истом љубављу. У њима такође. не раде народни учитељи васпитавани у држав. учит. школама. Остаци режима „завади па владај“ налазе се још у понеким заосталим приватним и конфесионалним школама. Док се у најзабаченијем селу Србије њен подмладак и даље васпитава за носиоце и браниоце државног јединства, да ли се тако радији у свима тим приватним и конфесионелним школама, које нам је у наслеђе оставио поменути режим 2

Ако се у тим школама не ради као државним народним школама, држава је позвана у интересу њеног самоодржања, у интересу народног јединства да поведе најодлучнију борбу за управу над свима осн. школама и да брана велике основне интересе нашег времена и наше тековне крвљу стечене, јер су њена независност и сувереност прво начело њеног државног права,

Само кроз јединствену народну школу може се спровести и одрджати народно јединство од Триглава до Кајмакчалана, од јадрана до: Тимока.

Рад на народном просвећивању и установе.

Народном просвећивању у наредној школ. години молим Вас да посветите најозбиљнију пажњу, јер је важност те акције од огромног значаја.

У прошлој школ. години вршено је то просвећивање местимично јавним предавањима без системе и добре организације. Појединачна предавања, намењена томе циљу, не обу-

; %