Učitelj
Исгториска пелагогика 323
or:
na upravljanje (disciplinu), masfavu i vođenje (ili obrazovanje karaktera). Nastava je najjača vaspitna radnja; ona ima da obrazuje vaspitaikov krug misli tako, da u unutrašnjosti izazove trajan utisak, mnogostrani interes. Da bi se ovaj zadatak postigao, Ciler zahteva, da se ona opredeljuie ovim trima idejama:
1. Izbor i raspored nastavnog gradiva mora da se azvodi po „A/ulfurno-isforijskim sfupnjevima“.
2. U nastavi mora da bude zastupljeno načelo „/o/.cenfracije nasfave“. i
3. Obrada nastavnog gradiva mora se izvoditi u „pet formalnih sfupnjeva“, od kojih su četiri već postoјаја и Herbartovoj pedagogiji, a peti je stavio Ciler i nazvao ga analizom.
Da razgledamo ove ideje, kako ih je zamišljao Ciler.
1. Izbor i raspored nastavnog gradiva po kulfurnoistorijskim sfupnjevima. Samo se ono nastavno gradivo ima uneti u nastavni plan po strogom psiholoskom redu i u nastavi predavati učenicima, koje potpuno odgovara njihovom krugu misli i shvatanju ili stupnju apercepcije. Pošto je cili vaspitanja „obrazovanje moralno-religijskog karaktera“, to izlazi, da se na prvom mestu mora takvo ·gradivo birati, koje izaziva jasne i |ake predstave o moralnom cilju čovečjem. Zato se za središnu tačku celokupne nastave pojedinih razreda uzima religijsko-moralno gradivo, vaspitno gradivo. I to pripovedno, pošto samo u takvom odnosu sa ljudima, koji stvara osećanja, predavanje ispada za rukom, i ono je stoga najpodesnije da stvori uspeh u vaspitanju. Ako se svaki vaspitanik Tazvija, na način, kao što se celo čovečanstvo razvija, onda su u opštim stupnjevima razvitka dati glavni momenti za pravilno izrađivanje i intelekta pojedinca. Zato se uzima ono nastavno gradivo iz misaonog kruga onog kulturno-istorijskog razvitka, koji ie paralelan sadašnjem ·duhovnom stanju vaspitanikovom. Zbog toga Ciler bira vaspitno gradivo po kulturno-istorijsk.m stupnjevima. U vezi osim kulturno-istorijskih stupnjeva ljudskoga roda, bira on za osam stupnjeva dečjeg razvitka (u osam .pazreda) ovo nastavno gradivo za progresivni nastavni