Učitelj

454 У Чита

стем, који се израђује на основу државне просветне политике. Држава мора имати једву јасну просветну политику, онако истокао што мора имати и јасну финансијску, саобраћајну и друге. И ову политику, тај просветни систем не израђују само просветни радници него и државници, политичари. Чехословачка је већ израдила свој школски систем, своју просветну политику и законом једновремено реформишу све врсте школа од забавишта до Универзитета.

=

Да ми немамо одређену просветну политику, показаће нам: и средња и виша настава.

Познато је већ колико је средња школа оскудна у настав= ницима. Ових дана била је та оскудица и пред Зак. Одбором изражена у виду хснорарних часова наставницима. У нашим јужним крајевима, који су просветно јако изостали, велики број наставника јесу наша браћа Руси. И код оваквог стања у наставничком особљу, Министарство Просвете почело је отварати у велико гимназије и по малим местима, и ако се овако продужи, ретко ће које место остати без гимназије. Има ових гимназија дворазредних, које просветна управа зове више оснозне школе, али према њиховом склопу и према праву датом ученицима да могу по њиховом свршетку ступити у Ш разред гимназије, ове дворазредне школе јесу праве гимназије; у којима су наставници готово само учитељи. Као и свака друга институција и школа мора имати свој добар глас, имати ауторитет, а да се оваквим радом њен ауторитет смањује у то сумње нема. Има оваквих гимназија чији број ђака износи. једва више од стотине и које су без икаквих средстава. Довољно би било да дође једна депутација од два-три грађанина · и замоли да се отвори гимназија, и то би био једини принцип. на основу кога су отворене гимназије.

Није прошло много времена од оваквог наглог отварања гимназија а Министарство гоњено било буџетским дефицитом било оскудицом у наставницима упућивало је акт Просветном. Савету да му он каже које гимназије сад опет треба укидати. То је рад без плана и система. Немајући других никаквах школа по унутрашњости земље за практичан живот, природно је што народ тражи гимназије. Али се треба озбиљно бринути: