Učitelj

Наша просветна политика 451

веку, и да је у томе изједначимо са човеком, а не бринемо се да је најпре извучемо из овог страшног положаја незнања у коме је данас и из кога неће задуго изаћи ако се овако продужи.

Ове нам цифре казују и друге велике поуке. Као што сте из њих видели, постоји једна велика провала између села и вароши и то је наша национална недаћа. А ако се овакав просветни систем продужи донеће нам тешке последице, јер се ствара разлика између два живота. Не треба бити наиван па мислити да тако мора бити, и да појам село означава једно хђраво насеље са примитивним кућицама и блатњавим улицама, јер код напредних народа појам село означава само мање људско насеље, чији се живот не разликује тако јако од варошког живота.

И најзад и ово. Срећа и напредак једног народа не зависи толико од тога, да ли тај народ има великих научника, озбиљних мислилаца, дубоких филозофа, једном речју велику литературу, него зависи и од тога, колико је то знање раширено и продрло у широке слојеве народне. Пример су нам старе демократије атинске и римске које се нису могле одржати, нису могле одржати своје цивилизације. Го су биле цивилизације по по површини али не и по дубини, и пропале су. Али, да не идемо у старе векове, да би тражили демократије, ово важии за друге форме друштва. Имамо сад примера и код наше браће Руса. Они имају велику литературу, озбиљне научнике, али ово знање, својина ученијих класа, није продрло у дубине народне и између овога ученог света и широких маса народних постоји велики јаз. Озбиљни политички филозофи, у сфери ових испитивања заустављали су се — што може изгледати мало чудно, — и на самом немачком народу. Они нам кажу, да је немачки народ за последње столеће два, дао онолико великих филозофа и филозофских система колико можда и француски и енглески народ заједно. Али је оно знање својина ученијих људи, извесних класа, па се можда и у овом факту поред других, налази узрок, што немачки народ није имао и стекао оноликог удела у политичком животу своје земље као француски и енглески. Супротан пример пружа нам Америка. Она нема ни великих научника ни филозофских система и у овом погледу још стари свет, још Европа осветљава нови свет. Али оно што има знања, све је раширено у широке масе народне па је и основна на-