Učitelj

Методика 553

њихових изговора, да се брзо сете гласа. Кад деца најпре отежући самогласнике свикну око да брзо слова прегледа и да их. најзад кратко изговоре, онда је и читање слога савладано.

Читање је рад очију. Очи треба навикавати, да посматрају једно, па два, три, четири, пет слова, и да уочавају њи– хов ред. Нису бројне слике предмета и групе слова истоветне духу. Сложенији је духовни рад читање 2—3 слова него преглед 2—3—4— 5 предмета или слика ма у каквом ред. Стога групе слова — слогови и речи — морају се пажљиво и врло поступно увећавати и проширивати. Као што се при певању“ речи деле у слогове, али се глас не задржава на сугласнику“ нити се паузе чине међу слоговима, тако се и у читању, отежући, речи без прекида. Као што у потоку камење послужи. ва тренутно стајање ногом, док се поток не прескочи, тако M. у читању свикну деца да задржавају гласом само на самогласнику, а да стају само код знака за стајање, Гласовно сливање или шчигавање није друго него благо срицање. Увек деца прво проговарају глас по глас, па кажу реч. Често читају: до, код, ми.. место: од, док, им.... А то је последица анализе и. шчитавања. Прво гласове сасшављај у слогове а не расшављај их. За синтезом доћи ће анализа лако и сама.

Но питање је; који су сугласници најподеснији за прво читање2 — Овде није ништа пречишћено. Судећи по нашим. букварима у томе влада хаос, Ту нема принципа. Чак ни Јовић није на то никакву пажњу обратио. Ови, који хоће шчитавање и задржавање и на сугласнику изабрали су пискавце. или зубне сугласнике за прве, али се не држе њих, но мешају: e, B, B, |, K, 1 na TeK 8, HI, ж... Једино мој буквар, хотећи читање а не шчитавање, показује прво уснене сугласнике; п, 6, т, В, м д па за њима зубне и сложене.

Не само што зубни сугласници одводе на неприродно читање, јер се могу отезати што им није говорна особина, него и што њима дете не проговара нити се они чују слоговно у природи, те нису подесни за прво читање. И овде се треба држати пута природе. Животиње издају слогове: ба, бу, бе, му, ме, ве, му, ка- ко-ко-ко, ку, га, гу.... Дете говори те исте слогове и. удваја их: мама, тата, баба, папа, дада. То ме је определило. да те слогове прво и треба читати, Изговор уснених сугласника (п, 6, м,) може се на устима посматрати па и гласова: