Učitelj

Краћи прикази 583:

и упути за оснивање ових задруга. Једна спасоносна и здрава идеја која може служити покретачима на част! Ми немамо речи ди похвалимо како саму појаву ових организација тако: и правац и уређивање органа њиховог, који је овим претходним бројем обележен, потпуно уверени: да he сваки наредни број бити на свом месту, и да ће својом популарном садржином одговорити потпуно очекивањима једног листа намењеног широким народним масама.

Лист ће излазити месечко. Уредник је Д р Гаврило Којић.

Bajke, knjiga sa slikama, preveo i za decu udesio Vujica. Petković, učitelj. Beograd. Izdanje Učiteljske knjižare. Cena?

Duh čovečii razvija se postupno, genetički. Hartman je odredio približno stupnje duhovno razvitka i odredio koja duhovna. radnja preovlađuje u kome dobu fizičkog razvitka. Nesumniivo ie — a fo se i najobičnijim posmatraniem da opaziti — da kod dece u prvim godinama (od 4 do 9 g.) preovlađuje mašta. Narodna pedagogija je izlazila na susret toj duhovnoi radnji, koja je sklona personoficiranju kao i u dobu razvitka čovečanstva, u njegovom |. zv. detinjskom dobu, iznošenjem bajaka 1 Базапа, Које уУПо рогодпо deluju na razvitak uobrazilje, Moderna pedagogija je usvojila taj isti princip.

Ruso je do duše protivan baikama i basnama. On je zahtevao da se detetu Isnosi gola istina. Među tim Ruso je previđao: duhovni razvitak dečiji; on je u suvišnoj težnji za realnošću previđao poeziju života, koje je sastavni deo čovekove duše, onoga što čini život veselijim i uzvišenijim.

I da nije fantazije takva duhovna radnja, koja je urođena čoveku, i koju on svojim razvitkom spontano od detinistva kroz ceo život provlači ipak bi je trebalo negovati zbog njene velike važnosti pri svakom radu bilo u praktičnom životu, bilo u književnosti, umetnosti pa i samoj nauci. Nikakvo se delo ne bi moglo: konstruisati bez jačeg ill slabijeg učešća fantazije. Pa i u samoi nastavi ne bi se mogli dobiti stvarni rezultati ni uspesi iz pojedinih predmeta ako ne bi sudelovala dečja mašta. Ona dejstvuje i pronalazi, na svoj način uređuje i menia elemente koje pozajmliuje iz realnosti. Ona razmešta slike koje mu pružaju posmatranjei pamćenje da bi ih posle asociralo prema zamišljenom planu.

Bajke su vrlo zgodno sredstvo za razvijanje fantazije. 1 stoga: