Učitelj

Дечје читање 703

дебелу књигу на дан, али без икаквог смисла и са ништавним трагом од ондг што су прочитали. Зар то није тако

Понављам још једанпут и на велику жалост: ово је баш тако па и не може бити друкчије. Али питајмо се, да ли при таквом читању имамо ма какве основе надати се да ће књига имати озбиљна значаја у развитку дечије душе и дечијег интелекта 2

Да ли смемо озбиљно очекивати да ће књига при таквом начину читања заиста обогатити детињи разум, оплеменити његову душу, развити га у етичном и естетичном правцуг Зацело, неће! Нека дете прочита три, четири па и више добрих, најбољих књига — оне Бе оставити у њему ништаван траг или чак неће оставити у њему никаквог трага. Читање се пре"твара у дангубу само више или мање занимљиву а не у озбиљну чињеницу умног и моралног развића.

Како је то жалостно констатовати! па ипак није ни мало чудно јер обично децу нико не учи читати друкчије. У томе Cy они остављени сами себи. Научивши децу самоме механизму читања, васпитачи се обично ограничавају на то да донесу детету књиге!“ Деца и почињу читати књиге, гледајући у њима једино забаву, задовољство, разонођење. Она ће-са јаким ин"тересовањем читати књигу типа вулгарног романа, где је сва суштина у занимљивим догађајима, занимљивој фабули; а праве књижевне радове који имају вредности у уметничком, моралном или просветном смислу остаће или сасвим нечитане или ће их читати муњевитом брзином И сасвим површно.

Мени се чини да у таквом озбиљном раду као шго је читање, дете не сме бити остављено без активне помоћи руковође. Треба навикнути дете с почетка да му читање није само забава но озбиљан рад, који тражи за се одговарајућу озбиљност и пажњу. Треба с почетка навикнути децу да из књиге исцрпе све што она може дати. Зато треба понајпре сачувати дете да до њега не доспеју рђаве књиге, разумевајући под рђавим књигама не само очито штетне по својој садржини но пре свега сву огромну масу макулатурне књижице, сву множину безбојних, празних, неуметничких књига какве на несрећу чине готово већи део књига за децу на свима језицима, i

Деца треба да читају једино саме добре књиге; а као

2%