Učitelj

7104 Учитељ

такве могу се признати: у белетристици — књиге заиста уметничко — истините; у области просветних — књиге разумљиво писане али увек тачно научне. Само таква, потпуно добра књига може се читати са пажњом, може се удубити у њу, продерати у њену суштину и њене уметничке лепоте. Треба обраћати пажњу младога читаоца на вредности књиге, који нису одједном приступачне његовој пажњи. Треба га навикавати посматрати их, ценити и волети; треба саветовати младим читаоцима да читају добре књиге, не брзо, но пажљиво, зато је корисно читати их понова: јер у просветном смислу много је корисније прочитати једну добру књигу два пута него. две добре књиге по једанпут.

Према том је корисно читати књигу заједно са дететом, читати му је гласно, са потребним нагласцима; корисно је после читања поразговарати са младим читаоцем о ономе што је прочитано, изазвати га на измену мишљења, на оцењивање, карактеристике. Васпитач мора бити сталан руковођа читања свога васпитаника и у том погледу његозе су најглавније дужности: прва — сачувати дете да до њега не доспеју рђаве, слабе и безвредносне књиге; друго — помоћи детету у избору за њега најподесније књиге (према детињим способностима, развићу и индивидуалним потребама); треће: — научити га читати и разумевати, читати и осећата.

У уклањању од детета рђавих књига не може се бити довољно строг. Боље нека деца прочитају мањи број књига, али нека прочитају само добре књиге, нека их прочитају како. треба; нека их читају и по још други пут те добију од њих све што се добити може. У избору подесне за дете књиге. важно је узети у обзир не само старост, опште развиће и интересовање дотичног младог читаоца, но треба узети у рачун и привремену пажњу читаоца, интересе живота који је око њега; проучавање ових питања у школи и т.Д.

Најзад, како избор књига тако и упућивање детета да их чита, треба вршити сталним педагошким тактом, не убијајући. дететове самосталности. Научити дете читати треба сматратњ као задатак најглавније важности; задатак који улази у круг правих дужности васпитача. Треба учити дете овој вештини још од малена чим оно почиње само да чита прве књиге; треба се трудити да вештина читати озбиљно, са смислом, са