Učitelj

716 Учитељ

МЕТОДИНА

из методике рачунске наставе.

Појам о броју и бројном систему

Од скора се осећа велика потреба код многих учитеља и психолога да се једном дубље размисли о досадашњим рђавим методама елементарне рачунске наставе. У том погледу нарочиту пажњу заслужује изврсна књига РОг. Ј. Кићпе|-а „Преображај рачунске наставе“ у којој је он неколика питања из области ове наставе темељно претресао и дао подстицаја и упута за њихово даље проучавање.

У овом чланку ми смо ради да“скренемо пажњу на једно питање из елементарне рачунске наставе, које вије још потпуно решено; ствар се тиче образовања бројних појмова и бројних система и очигледног предочавања у колико оно стоји у вези с њима.

Односно стварања појма о броју нису још дефинитивно пречишћена мишљења у редовима ни практичара ни теористичара. Тако н. пр. О. А. Зећпедег у својој методици (1920 г.) вели: „На једној су страни методичари који држе да је појам о броју продукт самога бројања; т. ј. да се он образује у временском ређању предмета једно за другим; други пак тврде да је он последица непосредног схватања и да се његово стварање може помоћи очигледним представљањем броја са познатим бројним сликама, дакле просторним ређањем једнаких. предмета једно поред другога. Ко има правог То питање није још коначно решено.

Кад се овде подухватамо да говоримо о овом питању, то не чинимо с намером да критикујемо досадашњи начин очигледног престављања, него хоћемо само да укажемо и на нове путеве:

Најпре морамо утврдити да новија истраживања експерименталне Психологије не иду у прилог чисте теорије очигледности. Никако нпр. не може бити да је појам о броју 5 резултат очигледног пр дстављања тога броја овом тако.познатом бројном сликом 2028. Сасвим је могућно да ће деца