Učitelj
Књижевни преглед 741
другови; г) директни подстрек на активност учења (н. пр. у учењу брда у географији — актуелно брдо вештачки материјал, астал са песком и т. д, помоћу чега се може дефинисати појам брда); г) физички услови који омогућавају васпитање (н. пр., храна, ваздух, и т. д). У погледу на методе или форму треба се добро потковати и решити барем ове три ахилове пете у школској педагогији: 1.) избор и поредак на ставног градива (т. ј. право излагање проблема); 2.) стварање правих и добрих прилика за учење, и 3.) право управљање ученикове активности у наставном градиву које је изложено.
Па и онда када би се сви ови проблеми школскег васпитања довољно решили настаје један други Гвордијев чвор у индивидуалној школској педагогији (која увек значи однос између ђака и учитеља усупрот свакој социјалној педагогији која се бави само односом што постоји између школе, као организације, с једне стране, и друштва, државе, дома, с друге стране) — минулим васпитачевих квалификација. Од педагошке науке биће мало користи ако се не буде имало добро образованих учитеља и наставника који ће свој позив сматрати не као какав прост занат ради насушног хлеба, већ као неку врсту религијског родољубља и хумане пожртвовности. Оваке наставнике, наравно, треба барем у толико материјално обезбедити да се не морају пуно бринути за насушни хлеб, али од њих због тога треба захтевати да су стручно и идеални спремни. Поред основне школе, 4 до 6 разреда средње школе, 4 до 6 разреда учитељске школе треба да под платом барем две године спроведу као наставници у којој градској или сеоској школи, и да су у своме педагошком образовању добили барем ово минимално знање:
1. Филозофско испитивање општег проблема васпитања, с особитим обзиром на школско образовање.
2. Историја васпитања с особитим обзиром на упоредну штудију школских система.
3. Проучавање ових предмета у светлости школског васпитања. а) Историја цивилизације. 6) Етика, социјологија, политичка наука.