Učitelj

16 Учитељ

свету не ради овако несистематски, и да се нигде тако нера: ционално не троши ни време ни новац ни рад.

Све, апсолутно све, што се хоће да постигне завођењем и одржавањем ових разних врста подвојених школа за образовање народне младежи, а. која установљавају разна Министарства, све се то може постићи и много боље и много јевтиније,. кад бисе и у нас, као и другоме напредноме свету, образовање народне младежи изводило по једноме добро смишљеноме и утврђеноме плану и систему, који би био израђен и утврђен уз сарадњу свих позваних фактора да се старају за добро образовање народне младежи у народним школама и добијање потребних знања и умења и за пољопривредне, и за занат> лијске и индустријске, и за трговинске, и за домаће и за грабанске послове. Тако се изводи образовање народне младежи у народним школама у свих осталих напредних варода, а да. се образовање народне младежи може тако изводити и у нас, па да оно буде и много рационалније и много јевтиније, видеће се из другога дела овога излагања, где he бити изложени

формални предлози или захтеви за све потребне реформе у

нашем садањем нерационалноме систему народних школа. Врло значајна мана у уређењу народних школа за образовање народне младежи у нас огледа се и у томе, што је у нас погрешно схваћен, па се погрешно и изводи, принцип оба · везне наставе у народној школи. Принцип обавезнога школовања важи у нас само за ђачке родитеље. Ако се хоће да изводи принцип обавезнога школо-

вања у народним школама, онда та обавеза мора важити не

само за родитеље, већ и за државу и за све самоуправне BHституције: области, округе, срезове и општине. Школовање младежи било је у најстарије време приви-

легија повлашћених највиших друштвених класа, племства и

духоввиштва, доцније је школовање младежи постало право да се школује сваки који хоће и може. У најновије време, кгд. су светом овладале нове напредне идеје демократизма, шко-

ловање младежи постало је дужност или обавеза. Сувремени. демократизам захтева да сваки у младости учи и прибира по-. требна знања и умења, те да пре но што постане самосталан. човек и грађанин има извесну количину знања и умења за све:

а аса A