Učitelj

18 Учитељ

служе и доносе користи само месту у коме су или само једноме крају. То су школе за продужно образовање народне младежи, а продужно образовање младежи је подједнако потребно за сва места и све крајеве, па кад су такве школе подједнако потребне за све крајеве, и кад се оне издржавају из општих државних срестава; онда те школе треба и да се отварају за све крајеве и за сву народну младеж, а не само за младеж у појединим местима и појединим крајевима, иначе бива да се држава према једнима показује као мајка, а према другима као маћеха. Никако не може бити правично да они из Хомоља, Топлице или Косова подносе материјалне жртве и терете за одржање грађанских школа у Панчеву и Новоме Саду, или за одржавање домаћичких школа у Хеђешу и Баваништу, а да у њиховоме крају нема довољно школа и учитеља ни за основно школовање, те им деца остају без икаквога школовања, па чак и без писмености. Очигледно је јасно да интереси државе и нације, па и принципи демократизма и правичност, захтевају да је и основно и продужно школовање народне младежи опште и подједнако омогућено за сву народну младеж у свима крајевима наше домовине.

Ш. Васпитање и настава у народним школама.

Настава је једна половина а васпитање, у ужем смислу, друга половина задатка сваке народне школе. Према томе требало би да се у народним школама улаже подједнако старање и за добро васпитање и за добру наставу, или другим речима, колико за развијање умних моћи, толико и за облагорођавање душе и срца код школске деце. Али у нашим народним школама не бива тако. У нес се лична вредност учитеља народне школе као школскога раденика цени поглавито по његовоме успеху у настави, а не и по постигнутоме успеху у васпитавању школске деце, и онда је и сасвим природно што сем учитељи народних школа старају да одговоре ономе што се од њих поглавито тражи, и по чему се и квалификују као школски раденици. Због тога је утицај народне школе на васпитање школске деце у ужем смислу слаб и недовољан, а та мана наше народне школе долази као последица нерационалнога оцењивања учитељскога рада и успеха.

па

| | | 3 |