Učitelj

Књижевни преглед 85

Ћући сметње својих намера у ма ком од њених закона, он тежи да нађе други закон који парализује силу првога. Природа де"тета требује тако: исто к себи пажљивог односа. Ми смо дужни имати јасно сазнање да постоји средина, која се не даје тачвом посматрању и истраживању, да не можемо распоређивати с њом како нам је воља, већ напротив, дужни смо прилаго„Ђавати јој се.“

Књижне, -схоластичке и апстрахтне школске ствари претале су задовољавати бриге живота, а нов живот снажно и нагло тежи изравњати све противречности између рада мозга ризичког рада, пребацујући мост преко провалије која је у

прошлих времена живота друштвеног, делила област „виумног од „нижег“ физичког живота. Слободно васпитање сазидаће се на педагогици основаној на резултатима строго научне експерименталне и социјалне психологије. Оно ће радити да дете приближи стварном раду и животу природе. Ово може многима изгледати парадоксално, али дечја душа је најбсљи регулатор свега школског посла, а њена су испољавања у раду, стварању и организовању.

Слободно васпитање образује се у циљу најенергичније, легалне борбе против бирократске педагогике, против догмгти-зације педагошких принципа и садањег пословног васпитања — најјаче истичући принципе слободе, саморадње и продуктивног рада, пошто су ово главни нерви друштвеног живота.

И сам народ, — и ако као непозват тамо, — увиђа штетност данашње школе и даје врло велику повику на школу, њен живот и све њено како у унутрашњем раду њеном, тако иу спољњем.

У нас се о томе почело водити говора раније још. Имамо неколико живих раденика на том пољу, као г. г. Др. П. Радосављевић, С. Јеврић, и др. На њима је дужност да их и даље воде како би исти заинтересовали све школске раденике на том пољу рада, а у нас се сазидало васпитање на таквом темељу који Ће само позитивно користити младеж, ту младеж која треба да буде брига свих нас, јер су, речено напред, данашња школа и данашњи овакав живот и околност у великој противности, а ту мора да постоји склад — мост.

Слободно васпитање које се предлаже у овој књижици «практикује се већ у неким школама Енглеске, Немачке и Сје-

ои |

=

GE ЈЕ