Učitelj

324 Учитељ

KK III —

софској школи био представник А. Сотве (1198—1857) оснивач

позитивизма и аутор „курса позитивне философије“. Као пра-

вац позитивизам је у ствари стар колико и филозофија јер У

„свима тако рећи историјским периодима било је мислиоци,

„који су осећали потребу истину из посматрања и искуства и

зато све научне тековине одржате су са овим поступањем, али

| је Сопие имао нарочиту заслугу, што је хтео да координира

све науке у једну органску синтезу, што је дао. позитивном

правцу његово систематско јединство. Он је осуђивао сваку

метафизичку хипотезу и стабилисао је, да у свима врстама

знања па и онима из моралног и спиритуалног света, треба

употребљавати исти метод а то је испитивати факта и објаш-

њавати их помоћу њихових непосредњих узрока, изазивати их

и контролисати их помоћу искустава. Све оно што се не може

пронаћи експерименталним путем, мора се искључити из науке.

| Comte дели науке базирајући на једном критеријуму про-

| тресивне комплесиввости одвако : математика, астрономија, фи-

| зика, хемија, биологаја и социологија, којој је нарочито покла-

| њао пажњу. Студија социологије довела је Соппе-а и на поље

| педагогике и инспирисала му жељу, да напише једно дело O

| „том тешком предмету, који још није разрађен на системат-

| ски начин“. Он истина није могао да изврши своју намеру

али у своме делу „Курс позитивне философије“, изложио је и

неке педагошке критиријуме. Н. пр. он је стабилисао, да вас-

питање треба да се уведе на начин „да се равна са духом

нашега доба и потребама модерне цивилизације“, узимајући

као базу наставу наука. Како према његовом систему врховне

дужности су социјалне дужности а морал се оснива на инте-

ресу људске специје, он држи да индивидуално васпитање има

вредности само кад је инспирисано колективним потребама, кад потпомаже да се учврсти дух људске солидарности.

"Филозофски рад Сотје-а вршио је једну јаку акцију на

правац модерног мишљења и утицао је на цео развитак оних

материја, које прво беху већином подложне метафизици.

Прогрес тих материја дао је и педагогици једну сигурну основу |

и карактер праве научне дисциплине.

Према психологији Сопје се понашао веома небрижљве

и често се подсмехивао савременим психолозима. Отуда су

MHOTH мислили, да он није признавао могућност психологије

На