Učitelj

Педагошки преглед 325

као науке, Али то је мишљење било погрешно јер Comte Hnje · едрицао психологију већ метод, који се тада примењивао при изучавању психолошких појава. Он је истина сматрао интроспективни метод т. ј. метод самопосматрања као апсурдан јер нико не може посматрати, говораше он, душу човечју у вругога. Тако је исто нико не може посматрати код самога себе, пошто не може да раздели своју душу на два дела од којих би један продужио да ради, докле би други посматрао онај први део. Стога је он придавао особиту важност изучавању чињеница интелектуалног и моралног живота људског, ну сматрајући да је њихово непосредно изучавање самопосматрањем немогућно, он је предлагао, да се оне изучавају посредно Т. ј. подвргавајући носматрању органске услове њихова постанка, као и социјалне иојаве. Место недовољног и илузорног посматрања свога индивидуалног „ја“, он је стављао посматрање над колективним „ми“. На тај начин Соте, творац позитивне филовзофке, може се с правом сматрати оцем социјалне психологије, која у последње време све јаче узима маха.

B. Perez (2836—1903) био је веома симпатичан писац психологије и један од главнијих оснивача дечје психологије. Његова су дела: „Прве три године детињства“, „Васпитање ед колевке“, „Дете од треће до шесте године“, „Уметност, и поезија код деце“, „Карактер од детета до човека“ ит.Д. Његова су дела преведена на све културне језике и данас нема психолога, који са дубоким поштовањем не помиње име Реге ово.

А. ЕопШ се (1828 – 1912) је представник психолошког еволуционизма а основна мисао његове филозофије је: Свака мисао, свака идеја носи у себи неки покрет активности, неку тенденцију. У главном своме делу „ја рзусћојовје дез 1а6е5forces“, oH истиче идејну слику (Кгашдее) као центар своје психологије и филозофије. Тим појмом он хоће да обележи једно психичко стање, које се од осталих садржина разликује, те свака идеја постаје нека активна сила. Његова се етика оснива на психологији и идеји. SE ОЦА једнакости и права јесу вајвише етичке идеје.

Он се је бавио и педагогиком пишући чланке и у своме делу „Настава са националног гледишта“ изложио је вредност социјалног васпитања, које је доцније његов ученик Диуаи