Učitelj

1812. .„ Учитељ

zbog koje je bio prinudjen đa ide iz službe. I mi mu blagođarimo za ovu mušku i iskrenu ispovest.

Ko nije preživeo ovo teško stanje i ko nije zajedno s njim smatrao i sebe za krivca zbog odstupanja sa puta korektnosti i savesti, oada u duši t'ga. čoveka vlada vr.o sumnjivo svojstvo · saglasnosti naklonosti za obavezama .. |

Omladina ne voli takve pedagoge, zato što je oni ne vole, zato što svoju profesiju svoj poziv preobraćaju u frgovinu.

Ali, hvala Bogu, sve se više i više čuje glasova u korist toga, da se korektnom podčinjavanju programu da drugo mesto u školskom životu. Počinje drugi duh da veje čak i u zvaničnoj pedagog:ci: duh proleća kako mi izgleda. Protiv zvanične škole se podižu teške optužbe. O:kriva se sva neprirodnost zastarelih, ali u programu objavljenih nastavnih metoda. Bliži se vreme pozitivnih potreba. Medjutim još u početku treba u jamu baciti još mnogo raznog šljama — sav nhistavni materijal naših upustava i udžbenika, naročito onih, ko.e moramo da primimo po naređenju, nemajući prava da proverano njihovu prigodnost. |

Koliko se samo može vremena, ako se složimo da izgubimo nešto vremena! Šestogodišnju decu muče cele godine sa broinim ·obimom prve dve desetice i ako deca nisu nikako u stanju, da unesu smisao u ovu mehaničku operaciju sa brojevima (a između ostalog ni učitelj nije u stanju da ovo učini). Dete muče cele godine, kao da u samoj stvari nije moguće savladati sav materijal 'iz matematike, ako se već prvih godina ne počne in tempo furioso. Pričekaimo zrelije doba pa ćemo, za mesec dana produktivnog rada, uspeti da se onoliko usvoji koliko se sada postiže posle višegodišnjeg dresiranja. Mnogo prolazi kroz dečju svest, ali je sumnjivo, da li se sve usvaja?

To isto važi i za čitanje, pravopis i t. d.

Uvek i svuda treba pisati: „Rano je“.

Reči i formule vrlo se rano daju. Ali zato vrlo se đockan i 562 izuzetka, daju fakta: Životinje, biljke, oruđa, materijali i dr. na čemu bi deca dobila svoja lična saznanja. Kada detetu bude dana mogućnost, da radi, preobražava predmete, rastavlja grupišu analizira i umnožava t. |. kada stane da radi kako oseća i kad „produktivan rad zauzme pravo mesfo u školi, onda će i sva kolićina umnog rada, koja se nalazi u sadašnjim nasfavnim školama, 'biti vrlo ništavna.