Učitelj

Produktivan rad 373

Uvođenje rada u školsku nastavu лета га сиј uvođenje obuke, u raznim zanafima, u školu. Njegov je zadatak da učini umni rad inć-nzivnijim, plodonosnijim i mnogostranim. On ima da obogati induktivni rad uma i oblast svakodnevnog iskustva i ovome da doda još ı ono, što dete nailazi u kući i ulici t. |. vešlinu i gajenje domaćih životinja i biljaka, kolektivni dečji rad. prelaz od igre radu i, naposletku usvajanje rezultata tuđeg induktivnog rada pomoću govora i knjige.

Mi ćemo dete da obučavamo čitanju samo onda, kad je u· njemu probuđen najživlji interes za čitanje, a pisanju — kad bude u stanju da praktično primeni pisanje u izražavanju svojih misli, ogleda i posmatranja. Ovakvo vaspi anje i nastavljauje sadašnji će učenici odbacivati zato, što u sadašnjim prilikama, blagodareći naročitom dresiranju pamćenja brže, iako površnije, usvajaju nastavni materijal. Odbacivaće ga zato, što će oni samostalno sporo · skupljati svoj umni bagaž. Ali jednog lepog iutra oni će ne samo · nadbaciti sadašnje učen.ke, no i celu sadašnju škulsku mudrost i pokazaće — nezavisno od naše želje -— da su naučili mnogo više nego što su mogli naučiti učeni-i sadašnjeg školskog sistema.

Novi proletnji duh počeo je da veje u pedagogici. Svuda se javljaju nove teorije i novi planovi. Da li će ке još dugo oćekivati da pedagoškom ogledu bude priznato pravo na egzisfenciju? Da li će se još dugo poricati da i naša zvanična p dagogika nije ništa drugo do ogled, čak ni izdaleka uspe i ogled?

Kada živim produktivnim silama bude do ušten prostor i sloboda rada, kada decu prestanu stešnjavati u uzane okvire tutorstva i sićušnih propisa, onda će nastupiti pravo proieće м реdagogici. Ali samo onda, a nikako ranije.

|

Kultura i škola” 1. Kultura sela.

Sa moga se prozora širi pogled na ceo mali svet: na seoske · kućice, dvor:šta, bašte i vitove. Ljudi tam» ž ve, gmižu i zato tamo uvek ima šta da se posmatra. Eno tamo otac — domaćin „dovodi u red“ trem na svojoj kućici. U kecelji, sa zasukanim rukavima, s loncem boje u rukama, marljivo boji trem hitro provlačeći ruku s četkom u sve uslove gusto izrasle divlje loze. Rad se bliži kraju . a dečica — ostavivši igru — sa interesom to posmatraju.