Učitelj

374 VW ICE

Međutim kako važan i svečan izgleda rad ovoga čoveka! Kako se njemu ceo dan radovao i sam čovek! Postoji nešto divno u fakvom radu, kad se po svršefku poliskih radova, čovek zanima još nekim zanatom u radu se izražava prošlost naroda: on je grana mnogostoletne kulture.

Predamnom je težak, seoski domaćin, koji u jednom licu sve predstavlja i to zbog toga Što ie ostavljen samom sebi, on je i "kolar i kovač, stolar i kamenorezac, i hlebar, mesar i ikač i prost marveni lekar — dakle — sve. I meni pred oči izlaze deca takvog “ustaoca. Ona žive i rastu u kulturi, koja sobom predstavlja samostalnu celinu, koja je osnov samoj sebi Tu deca odmah rastu u izvesnom odnosu, društvenom životu i moraju uzimati u njemu. učešća, dok ih na svakom korakn opkoljava ozbiljna Stvarnost hranjenje stoke se vrši i u nedelju, a kladenac je nužno dovesti iu red. Svuda se, dakle, nailazi na gvozdenu neodložnu neophodnost. Svuda se vidi i oseća značaj sopstvenih radova. Od plodova poliskog rada na očigled dece, a delom i od rada njihovih ruku, dobija se hleb. Kako se s uverenjem i radošću deca, prirodni po· moćnici roditelja, prihvataju očevog rada i ispunjavaju njegova naređenie u domaćinstvu. „U takvom i takvom slučaju ja moram da “uradim to i to“. To ije za njih princip. On se izvršava, da se i ne mrdne okom, da se i ne vrda i ne ljuti. Uopšte, deca se nauče “da rade sve što |e potrebno, šta ie neophodno, a uči ih sam život.

2. Kultura velikog grada,

Grad je porodica svoje vrste, kolosalno gazdinstvo u kome i namanji rad ima svoje mesto i ispunjava se po odredjenim principima za svakog radnika. Jedan radnik stoji stalno pored peći i peče hleb, drugi mu dodaje drva. On ništa drugo ne radi no samo to, da mu je peć zagrejana i danju i noću, da bi mogao peći hleb za mnoge hiljade radnika ovog kolosalnog dormaćinstva. Zaista mnogo hiljada vojnika a jedna straža! Više hiljada a jedan teraoc i nadzornik radoval Ovo je sve zbog toga, što niko ne oseća nužnost svoga rada, što je izgubljena veza izmedju njegovih · pojedinih delova i njegovog cilja i opšte koristi. | | A deca? Naša kultura otvara pred njihovim očima jednu igru, koja mnogo priča i koja je puna slika. Pozorišta, novine, knjige, društvene ustanove i drugi socijalni događaji bacaju na začuđenu .decu potoke čuda. Kultura sa svih strana okružava savremeno