Učitelj

Савремено гледиште на учење матерњег језика. 401

Па пошто учитељева питања не доводе до потпунога разумевања прочитанога; шта овда учитељ треба да ради. На какав ће начин учитељ развити духовне силе и језик код ученика.

Ту се јавља велики неспоразум. Писци методичких упустава; не објасњивши сами себи у колико може прочитано да се разуме као целина, одговарајући на учитељева питања, они су тај метод сматрали као најбољи и на њему су они основали теорију читања.

Из свега, ма да у кратко изложенога, види се да је савремени метод разумнога читања основан на предпоставкама

које су методичари измислили. Само, такав метод не води к правим резултатима, већ напротив; тим методом ученик не

долази до свесног читања, он се чак од њега удаљава. Обасипајући ученике читавим низом питања, учитељ га тим самим удаљава од предмета. Он не само да не осветљава садржину прочитанога у целини, већ напротив чини је још више нејасном. Учитељ својим питањима кида везу на мале делове. И зата деца не разумевају садржину, или је она у бољем случају запамте механички, или је запамте благодарећи честом 'понављању, или просте бубањем. Без сумње, све докле читање у нашим школама буде основано на том методу, ми никад нећемо постићи сврху, која би се могла постићи при рационалном методу а заједно с тим никад нећемо доћи до жељеног резулташа предавања матерњег језика.

Како треба да буде постављено разумно читање, па да оно заиста научи децу свесно читати, затим да они при .читању разликују главно од спореднога и да им читање васпитава душу, развије ум и језико

Постарајмо се да решимо то питање. Али не на основу предпоставака, већ на основу оних психолошких начела која је обрадила и дала општа и експериментална психологија.

Пре свега да решимо питање: зашто ученици после прочитане приповетке, која по садржини одговара њиховом узрасту и коју они потпуно разумевају, зашто они не могу да је испричају2 Ученик у 8—12 години у колико већ слободно влада, језиком да може препричати једну приповетку. Ако му је ви самијиспричате он ће је поновити, а поновиће је зато што ју је равумео. Па не само ученик у 8-ој години, већи