Učitelj
402 Учитељ
дете од 4—5 година поновиће причу коју му мати исприча и ако још добро не влада језиком. Оно ће поновити тепајући, али ћете ипак увидети да је оно дотичну причу разумело. Најзад слушајте ученике кад они разговарају слободно међу собом. Како они јасно и складно причају један другом ствари много теже по садржини него што је ма каква приповетка. Њихов говор тече лако и слободно, он се не састоји само из. речи, већ из различитих целих реченица, пуних интересантног садржаја. У тим реченицама, деца живо износе различите догађаје из свога личног па и туђег живота; додавајући њима своје сопствене утиске и доживљаје. Дакле, узрок што ученик не може поновити Spora! причу лежи једино у томе што је он није разумео.
Зашто ученик слушајући како му други приповеда, разуме, а ако сам чита не разумег Зато што, слушајући другог како гозори, он чује живе звуке, ше исте звуке, којима он сам мисли; а читајући он види на хартији извесне речи, изговара их али се оне у његовој души не претварају у живе звуке, зато још што ученик чувши причу од другога, он живо представља себи слику, види је својима унутрашњости погледом и гледајући је тако рећи исприча о њој све што Види. Прочитано пак не долази до његове свести, не даје му ту слику.
Сад нам је јасно да прва наша брига при читању, треба. да се састоји у томе: што ће се символ речи, која је на хартији, при изговору јавити за ученика као жива реч, с којом би се непосредно јавила престава у његовој души. Утитељ. мора изазвати код ученика утисак као да књига говори а он да ју слуша.
Без сумње кад психологија постави то питање на дневни ред, онда, ослањајући се на научно доказивање „биће нам. лакше установити метод, који би непосредно водио идеалу свесног читања. И ако за сад то питање још није постављено, експериментална психологија је поставила друга правила како да се дође до свесног читања, на који начин да учинимо да се безсмислене 'речи претворе у живе звуке који би у души учениковој изазвали јасну слику прочитанога.
Ми ћемо се бавити расматрањем најпотребнијих и најбољих услова за разумевање онога што се чита.