Učitelj

Савремено гледиште на учење матерњег језика. 405

„Према томе очекивање осећаја је главни узрок што уображење достиже до јасности. Отуда се може закључити да је изазивање очекивања најповољнији услов за пажњу. још тачније: Очекивање је најглавнији знак пажње. С тога, ако учитељ жели да изазове у разреду расположење потребно за пажњу, он се мора старати да изазове код ученика очекивање тога што ће он казати“.

Примери Бинеа и Гилберта показују да очекивање у том случају мора имати опредељени карактер. Оно не сме бити очекивање ма чега већ очекивање нечег одређеног.

С тога је важно да ученици добију опредељену представу о томе што ће се читати. „Ако ученик, — вели Бине, увек буде имао одређено питање, на које он очекује одговор од · учитеља, то ће бити најбоље доказ пажње“.

Али тиме што смо до сад напоменули није исцрпљен сав значај сугестије и очекивања. Има још нешто, а то је заиншересованост, која се јавља као последица очекивања. Није нужно говорити о томе од каквог је значаја за разумевање заинтересованост. Доста је да напоменемо да Хербарт а ва њим сви извесни немачки педагози сматрају заинтересованост не само као средство већ као циљ наставе. И кад ми будемо код ученика изазвали заинтересованост за оно што ћемо читати ми ћемо с њим изазвати код њега такво душевно стање, које ће бити најпогодније за активност у читању.

Према до сада реченом, друга бршта учитеља биће да изазове очекивање и да пробуди заинтересованост за оно што ће се читати. Учитељ треба раније, пред читањем да да јасну, потпуну и одређену представу о садржини изабраног одломка.

Напослетку, остаје нам да говоримо још о једном услову које је потребно за што боље разумевање.

— Свршиће се —