Učitelj

404 Учитељ

јединице, како се то често у школама ради. Пошто ученика не интересује то што му се чита, његова пажња је управљена на оне представе и на онај материјал, који се у даном тренутку налази у његовом духу. Често ми видимо, да ученик седи мирно у разреду, чини нам се, да он све слуша, међу тим он вишта или врло мало задржи од онога што је чуо на часу. То се нарочито дешава, ако је учитељ строг. У резултату, то је изгубљен час; — а зашто Зато, што је учитељ, старајући се да удаљи узроке непажње, који долазе споља, изгубио из вида најглавније узроке, који долазе из унутрашњости. Сам је крив "а осуђује ученике зато што они не слушају.

С тога прва брига учитељева треба да буде да он удаљи из духа учениковог све представе, које у том тренутку расејавају његову пажњу. Он је је дужан те представе заменити другим представама, које су преко потребне за схватање онога што се чита.

Ако учитељ жели да управи пажњу ученика на оно што се чита, није довољно удаљити само узроке непажње, било оне који долазе споља, било оне, које се налазе у души учениковој. Он мора још сазнати друге околности, Пре свега он се мора послужити „сутестијом“. Да би показао свуколику важност сугестије у школи, ја ћу се послужити једном страном књиге г. Нечајева „Одношај савремсне MNOM BEO HCHхологије према питањима школске наставе“.

„Не говорећи о хипнотичној сугестији, (страна 110) при којој хипнотизирани пада у море хапуцинација,' узмимо за пример најобичнији случај; кад под утицајем сугестије извесна представа добија јасност реалног осећаја за такве примере могу послужити опити у школи Бинеа и Гилберта. Бине је давао сугерираном да мирише празне флашице, говорећи у напред да се у њима налази слаб мирис љубичице, eau de Сојорпе; дувана и т. д. Многи су заиста осећали мирис. Гилберт је наређивао сугестованима да определе тежину два · сасвим једнака по тежини цилиндера али разна по величини. У тим случајевима, под утиском аасоцијације, многи су сматрали да је већи, предмет тежи од мањег. Није тешко приметити да у оба случаја најглавнији елеменат је био очекивање осећаја (мириса или извесног степена тежине.)“