Učitelj

Писмени састави у основној школи. 409

јесу ли дани увек подједнако дуги2 — (Не, господине.) Кад су данидужиг — (У лето.) А кад су краћи — (У зиму.) Хајде, начини реченицу. — (Дани су леши дужи а зими краћи.) Добро. А ноћи — (06ратно, господине.) Како! Обратног — (јесте господине: Ноћи су леши краће а зими дуже.) Не би ли могао да саставиш те твоје две реченице, али тако да су једна другој супротне — (Могу, господине.) Како 2 (Кад између њих две метем и обратно.) Е, добро ! Де, сад направи потпуну реченицу. — (Дани су лети дужи а зими краћи; и обрашно, ноћи су леши краће и зими дуже.) Добро. А шта чинимо дању 2 — (Радимо.) Дакле, дан је време рада. — (јесте, господине.) А ноћу, шта чинимо — (Спавамо.) Према томе, ноћ је време2.. — (Одмора.) Врло добро. Хајде, начини сад од та два одговора једну потпуну реченицу. — (Дању серадиа ноћу спава. Дан је време рада; ноћ је, на против, време одмора.) Избриши сад све што си написао на табли и иди на своје место. Као писмени задатак напишите на вашим свескама све ове реченице које су биле написане на табли, а које смо сад заједно правили.

Да би ученицима помогао и олакшао им задатак, учитељ може написати на табли сва питања која је поставио, једна за другим. Тако би ученику остало само да истим редом напише одговоре. По себи се разуме да би још боље било, кад би учитељ имао две табле, једну поред друге, па да пре часа сва питања испише на једној а одговори се после допишу на другој. Или још, ако се има само једна табла, а може да се окрене, учитељ би могао написати своја питања на наличју, па да је окрене кад претресање штива за састав буде свршено. једном речју, треба удесити тако, да деца, по завршеној анализи штива имају пред очима питања која су им постављена, како би их та иста питања водила у задатку, који имају да напишу.

Потсетићемо да сваки овакав задатак треба да буде припремљен пре часа, тако да „што год можеш учинити пре часа, не остављај да га радиш на часу“.

Учитељ 4