Učitelj

726 Учитељ

везе у зависности међу појединим знањима. Ученикова глава постаје фијока, у коју се без реда мећу разне хартије, тако, да се тамо нађе што је потребно, врло је тешко.

Тиме т. ј. дугим прекидом, објашњавају се сталне жалбе "наставника више и средње школе на неспремност ученика, који ступају у ту школу.

У школско време, поред свих недостака васпитне си_стеме, деца се налазе, у главном, под утицајем школе, најбољих наставника и општег мишљења својих другова. И наједаред тај се утицај прекида за три месеца. Добија се скок у неодређеном правцу и често у јесен, под тим именом, срећете децу са неизвесним расположењем, са новим навикама и манирима, примљеним по уличним буџацима. Заплашен од учитеља: некакав Коља Еремин избацио је такву .„лупост, што нико не би поверовао.

Борити се са традицијама је врло тешко, и дуготрајни школски распуст, толико прирастао за срце и наставницима ученицима, постао је већ укорењеном традицијом. Родитељи раденици ми у опште сиромашни људи мало се разумевају У компликованим педагошким питањима, а умни раденици и обезбеђени људи имају претерано нежна осећања према деци и неће да виде крајњу штетност дугог прекида у занимању. Зато, дуготрајни школски распуст налази за себе ватрених

поборника. Ту је и сентиментално сећање на срећно доба "златног детињства и позивање на науку о потреби увећавања резерве нервне енергије и неискрена брига о несретним изнуреним наставницима (зашто се за време зиме њих не сете) и Т. Д. | |

Али ако се из тих и других разлога допусти, да су тромесечни школски распусти неизбежни, остаје, као неопходно, побринути се о томе, да деца не остају за тако дуго време без школског рада. Једна породица, као што видимо, немоћна је да се бори са упорним, по сили прилика, подмлатком. У ред просветних установа морају се увести не само игралишта за децу од 8—12 година, летње насеобине за болесне и завимања за умно заостале, већ и што уређенији заводи за здрав подмладак, који би могли примити сву децу, а не само ону која ивостају и неразвијену.