Učitelj

Почетно читање и писање, и буквар 685

Упи о. Упе о, По па. О па. И па. Пипа. Пе пе о. По па о. Попио. По пе о. Ри па. Ру па. Ре па... (Ово са 2-3 сугласника).

У трећем реду читају се слогови са завршним сугласником: „ар,ам, ум, ат, им ем-ем. Аб-а6-аб! Ав-ав-ав! Оп-оп-оп!..“ „(Са 2-3 нова сугласника). Тек затим ће доћи слогови и речи: „Тбр. Пт. Бор. Тап. Бит. Амам. Умем. Перем. Паор. Наум.

Миомир...“ а дотле ће се већ знати 68 сугласника и сви самогласници. За овим ће доћи слогови са два почетна сугласника,па са 2 завршна, па са 5 гласова н. пр. „Три. Сто. Лист. Дажд. Пласт. Брест. Здрав. Ждрал.“

Сва ова вежбања не смеју почети од првог сугласника него поступно према постигнуој моћи уочавања поређаних слова. Није никаква нужда, да се одмах још од почетка читају вишегласни слогови и вишесложне речи. Оваке речи, као и јаче сложени рачунски задаци, нису средства за развијање него за умртвљавање мождане радње. Речи као: Навохудоносор, Белуџистан, Гаурисанкар, покућанство, грађевинарство, виноградарство и њима сличне немају места ни у буквару ни за све

_ време учења писмености. За читање дугачких речи захтева се дуга вежба, извежбано око, гибак и хитар језик, а поред свега ти разумевање штива. А буквару је задатак да покаже словаи

њихово низање, да би се постигло механичко читање. За механичким читањем иде течно, а тек за овим логично и лепо. Пред многим речима станемо и ми, док понекада прочитамо целу реченицу а осем прве речи друге и не видимо. Ми тада

"читамо мисли туђе. Од деце то не можемо и не смемо тражити.

Ако учитељ буде на ову поступост у проширавању слоговних слика строго пазио при читању, и тако исто ако ради при писању постићи ће несравњено лакше бољи и темељнији успех зглашавањем гласова у слогове и сливањем слогова у речи. Ишчитавање — време је — да пређе у историју.

Дакле, захтевамо: чштање слогова без прекида гласа до „краја речи, слоговно а не гласовно читање речи, — као при певању. |

Морамо се забавити мало и сликама намененим учењу тисмености.

Најсавршенија су наставна средства сами предмети и своје сопствено искуство и своје творевине. Кад се то не може

· помаже се сликама. У букварима је обично код сваког слова