Učitelj
|
Мисли о дечјем позоришту "45
—— <—<KK——= ту
Све су те мисли одавно документоване и примљене, јер су биле резултат опажања.
Оно што важи за лектиру уопште, важи посебице и за „литературу“ која задовољава дечакову жељу за позориштем. Познато је како има случајева да се за локалну такву потребу нађе и локапни писац. А шта таква „литература“ може и зна рећи, лако се да погодити. Добра литература чини излишним огледе такових локалних амбиција. Оно што би деца желела _
— већ им нуди сама књижевност.
* ж ж
Као год широку публику, тако фабула понајпре занима децу. Оно што се не може препричати, и што, препричано, не би имало бар већину дражи приказанога — није за њих од. значаја. Зато је добро изабран предмет прва погодба за успелу драму дечјег, као и сваког, позоришта. За морал по сваку цену — не треба се бринути. Ако је замисао лепа и бајна морал ће се сам казати. У крајњем случају — он ће се осећати. Оно што је, у високо псетском смислу, лепо, по себи је морално,
Али много пажње треба да би се дошло до погодне мисли. Свакодневни живот може дати и количник призора, па ипак да се у њему не нађе ембрио за добру драму... Не избегавајући реалност по сваку цену, историја ће народна дати довољно подесног градива за такав посао. Да су у старој др жави нашој биле само свађе, отимачине престола и убиства, не би се државни организам развио до првокласне снаге, Оно што се обично сматра историјом — и нашом народном и, донекле, општом — тек је само криминална кроника минулог живота, који је био и лепши и топлији и културнији. Стоји истина, факат да се интимни живот старог времена мало зна. Али ту може, и ту треба, писац да ствара, да у границама познатога сам изнесе незнене детаље. По једној књижевној поуци најзгоднији за драмску обраду и јесу они предмети о којима је историја повукла само контуре а уметнику је остало да слику детаљише. Оно што историја зна о данском краљевићу Хамлету или о Магбету једва би дало градива за један телеграфски извештај. А Шекспир је створио познате узоре. Александар Дима Отац написао је популарну романтичну трагедију првенствено по виђењу једне историјске слике на зиду.
ж * *