Učitelj

Просветни преглед 57

Пруску. Да се Немачка уједини на челу с Пруском, потребно је да друге немачке државице забораве своје улоге, које су могле имати у току столећа. Неколико учитеља, неколико локалних издања, покушаваху да уведу у наставу историју по покрајинама, али издања Берлина и Јене увек су остајала утицајна.

У истом духу ова настава има задатак да развија мржњу према Француској. Немачка историја од Ајнкарга је овим задахнута и нас презире, цитирајући о нама само срамне догађаје. Од столећа до столећа, са Лујом ХМ, Наполеоном ], Наполеоном ШП, садашњом управом, Француска је представљена као традиционални непријатељ, а предавања о овој у разреду још више су шовинистичка.

Географија. Овом наставом памћење малих Немаца ставља се на пробу. Зар се није приговарало у Француској против учења на памет среских места. Овде се учи све на памет. Тако се учи: статистика, астрономија, геодезија, пречник и раздаљина звезда, њихова величина, површина и висина, Haсељеност држава и вароши, дужина железница и водених путева, производња угља, минерала, различити производи и т. д. Мора се човек зачудити пред оваким нагомилавањем цифара, и ово деца морају да упознају за извесно време. Али доцније, наравно, целина се губи, и не остаје ништо друго до једна компактна гомила. Немци који су улазиле у наше разреде, били су изненађени нашим чудним картама, које су нацртане без много утрпавања, и на којима су назначена само преко потребна имена, одликујући се у велико особинама које изненађују и очи и дух, и карактеришу нашу наставу.

Елементи физичких и природних наука. Ова настава није добро разумљена у Немачкој као у западној Француској. У нашим школама предавања из ових наука, која се скромно називају предавања о стварима, имају за циљ да даду детету, са неколико обичних упознавања на предмету и животињама, новину за методско и смишљено посматрање истих, такође њихових одношаја и доношење тачног суда. У немачким школама материјал наставе природних наука је врло вештачки и комплетан, и предавања се врше са катедре или простим читањем из књига; крута дисциплина не трпи обична питања, наивне примедбе, али која су често пуна разума, што смо ми срећни

- да изазивамо код наше децу.