Učitelj

58 Учитељ

Страни језици. Француски. — Настава страног језика, У опште Француског, простире се у основним иолама нарочито у разредима одређеним за ученике елите или боље обдарене. Настави је један компромис између граматичке наставе, где чак шта више она није ни једно ни друго. Она се састоји из учења речи и фраза на памет. Дете зна из првих лекција неколике израза, чији се изговор приближује готово тачности, захтевајући честом понављању, али варамо се одмах. Ова даје задовољавајуће резултате за употребу једног предавца или келнера; то је најпре сам циљ, који треба да се постигне, пошто се не захтева тачно изучавање језика нити намерава схватање или тумачење, како то захтевају таччи преводи, теме и стихови,

Цртање. Немачке школе су заостале у овој вештини, коју ми имамо у програмима више од 20 година: цртање геометријских облика с правим и кривим линијама, прецртавање геометријских орнамената и цртање обичних предмета. Било ја покушаја да се постигне такво цртање, где би машта и фантазија слободно радиле. Малим Немцима не догтаје оргиналност, они су навикнути да понове или копирају од речи до речи. Слободно цртање, цртање по сећању и свега оног што се видело, чему се наша деца одају са неумешноћу према њиховом добу, али са толиким задовољством и често са разумним посматрањем, у немачким основним школама је непознато.

Певање. У овој области ми морамо признати да смо за-

остали. Сви Немци певају, више или мање добро, али правилно

Ово долази отуда што су навикнути на наредбе и дисциплину. То је за њих радост бити у групим манифестовати заједнички песмом своје мисли. Ова наклоност за песмом брижљиво се одржава и развија у школи. Мали Немац, чим зна да говори, пева развијајући глас и слух још у забавиштима доцније у школи; пева народне и хорске песме. Док се врло често у Француској наставник певања везује за нотно певање и теорију дотле немачки учитељ предаје својим ученицима музику, о којој они још немају појма, тако да, кад они постану старији, уче врло брзо ноте и теорију музике, која је за њих сада већ позната ствар. Немачки учитељи и учитељице предају ову наставу услед њихове саме наклоности жртвујући се, и ако се она не налази у њиховим програмима нити часовима. Песма је једна забава, а у исто време средство за естетичко и мо-