Učitelj

60 Учитељ

ученик који је приморан да сврши свој задатак, већ као ученик кога занима све оно, што се тиче његовог заната.

Ова је школа за продужно образовање приватна организација, која се простире све више и више потпором општина и саме државе. Народна виша школа (Мојкћоћзсћије) може се упоредити са народним универзитетима, који у Француској имају само пролазне успехе. За једну врло незнатну цену, која једва покрива издатке организације, часови су из разних области, који се предају радницима као: филозофије, литературе, историје, права, политичке економије, вештине и др. Управа организације, у жељи да заједнички васпитава и поучава, састављена је из професора, учитеља и учитељица, лекара, адвоката, свештеника, чиновника, радника и сељака. Часови суу исто време увећани и више различни, као што се томе слично покушавало и у Француској јер, у место што се расипа снага на предавањима, која су ограничена по трајању предмет у једној серији од десет до дванајест предавања, много пута и више.

6. Наставнички кадар. Сви учитељи и учитељице пробаве по две до три године у семинару (Зепипагзсћше). Професори семинара чине један врло националистички круг, који је тешко познати, .

Зацело је да услед њиховог додира и изучавањем немачког језика, немачке историје и певања — три оруђа националне пропаганде, млади учитељи су прожети пангерманским доктринама. У њиховим разредима учитељи су тачнии марљиви. Они примењују програме и врше наставу по упутима и не труде се у опите, да истражују нешто боље. Они су одани оп· штини и држави, које им осигуравају удобан живот. Такви су барем старији учитељи. Код млеђих показује се неколико струја: једни су присталице реванша и повратка Велике Немачке; други више опортунисте, сматрају да је догађај свршен, али се надају да ће промена стања у Европи допустити њено васкреснуће; трећи, нарочито у индустријским местима, крећу се социјализму или комунизму. Они се туже на социјално опадање, јер шта вреди њихова плата од 255 марака просечно на дан, која чину њихову егзистенцију ипак врло тешком. Они се жале још и на своју струку што нема напредовања: њима је врло тешко доћи до неке више школске управе, а још теже до по„ложаја у средњим школама.