Učitelj
68 Учитељ
За уџбенике учитељ. школа исто се не може ништа боље рећи, но за уџбенике осталих школа. Напротив. Јер како се учитељска школа рачуна у „средње“ школе, то се за све опште, „непедагошке,“ предмете просто узимају уџбеници ва гимназије: или реалке. Они нису ни мало акомодирани циљевима и потребама учитељске школе. А да је то штетно и да би се са специјалним уџбеницима „општих“ предмета за учитељске школе "могло и у погледу концентрације знања и у васпитном погледу много учинити и допринети успешнијем постизању њихових. циљева несумњиво је јасно. Па и са специјалним, „педагошким,“ уџбеницима врло често није много боље. Неки су од њих већ прилично стари, а неки рађени после рата на брзу руку, да задовоље моменталну потребу. Осврнимо се само на уџбенике за психологију, тог несумњиво најважнијег предмета, пошто је: она основа педагогије. Наставници учитељских школа, који предају овај предмет, имају велике неприлике с уџбеницима психологије, које је до сада препоручило Министарство. Ови уџбеници могу можда корисно послужити за ученике УШ раз. гимназије, Војне Академије или Богословије, али за ђаке учитељских школа показују они један велики недостатак: они или никако или врло мало пажње обраћају на дечју психологију, Учитељима учитељских школа предаје се по уџбеницима Тзв. · „нормална“ психологија, тј, психологија одраслог, психички нормално развијеног човека. О дечјој психологији сазнају они, ако се наставник придржава уџбеника (а он се, како горе рекосмо, према расписима из Мин. Просвете, само ових мора придржавати), врло мало. А колико је то штета за будуће васпитаче, није потребно ни говорити, Будући учитељи не бивају упућени у то, да се психички живот, исто онако као и физички. развија, и да ће много од онога, што код одраслих и врелих личности налазе, код деце наћи или тек у рудиментима, дакле у једном сасвим другом облику, или никако неће ни наћи. С друге стране опет да ће они тамо наићи на многе ствари, које у души одраслих неће наићи и које их могу силно фрапирати. Само упознавши се с дечјом психологијом, с развитком душе у првим годинама живота и с етапама овога развитка може се будући учитељ доцвије снаћи у својој улози и успешно вршити свој васпитачки задатак. Нажалост, ми морамо још чекати на један уџбеник, који ће ову потребу моћи задовољити.